Hvad danske bureauer hidtil ikke har formået i Cannes, har de unge klaret: Vundet metal.
I dag vandt Jakob Vorre og Kaspar Monberg sølv i Young Lions Cyber. Dermed viser Mediehøjskolen endnu engang flaget. Sidste år vandt to elever Guld i Young Lions. Kasper Monberg er også elev på skolen – men netop færdig og uden job – mens Jakob Vorre er hos Triple LBi.
I konkurencen skulle 36 teams fra lige så mange lande skabe en bannerreklame ud fra en brief fra The Planet Earth Institute – en international, velgørende tænketank.
“De ønsker at blive mere kendt i den almindelige befolkning, og ikke kun i regeringer og NGO’er. Vi blev briefet mandag kl. 17, og fra tirsdag kl. 8 havde vi 12 timer til at skabe banneret,” siger Jakob Vorre.
Teamet tog fat i, at organisationen hjælper via viden – og at den behøver input udefra:
“Vi lavede jordklode med fire grafer, hvor man kunne trække markøren: Forurening, hvor sorte skyer trak sammen om kloden. Global opvarmning, hvor vandet gradvist steg. Regnskoven, der kunne skifte fra grøn til grå – og endelig “Del viden”, og hvis man øgede den, blev de øvrige markører skubbet tilbage,” siger Kaspar Monberg, der står opført som elev fra DMJX – mediehøjskolen, der i løbet af 2010-2011 har formået at skabe en regulær prisvinder-række med sine studerende.
Kaspar Monberg havde varmet flot op til Cannes Lions ved, sammen med Mark Rif Torbensen og René Sohn Kammersgaard, at vinde Gulltaggen i Norge i forrige måned for Bedste Nordiske Elevarbejde.
Nu er Kaspar Monberg imidlertid ikke længere elev.
“Jeg er netop blevet bachelor i Kreativ Kommunikation ved DMJX. Og jeg har ikke noget job,” tilføjede Kaspar Monberg.
I Young Lions Cyber vandt Canada guld, mens Tjekkiet og Portugal begge fik bronze.
En anden ung dansker har også gjort det godt. Men det er i den rigtige konkurrence. Janus G Hansen arbejder hos Grey Düsseldorf, og her han vundet sølv i outdoorfor for MTV Networks “Safe sex message”. Han er uddannet på Miami Ad School i Hamburg.