Udmærkelse fra bedste eksamenspræstation. Det lyder som noget fra skoletiden. Og det er det også. Det var nemlig hvad adm. direktør i det digitale bureau Searchmind Anders Bjerre og adm. direktør i mediabureauet Calibrate Heinrich Thomsen fik med, da de forleden afsluttede uddannelsen Agency Executive Leadership Programme, som adm. direktør i Brandse & Co. Henrik Jensen står bag.
Men det er ikke det, de selv fremhæver fra uddannelsen, som i år blev afviklet for fjerde gang.
Både Anders Bjerre og Heinrich Thomsen nævner, at de blev overrasket over, hvor meget de 11 deltageres udfordringer ligner hinanden.
”Det er slående, hvor ens udfordringer man sidder med som bureauleder – lige meget om man er stor eller lille, og lige meget om man har bureau i København, Ikast eller Aarhus,” siger Heinrich Thomsen og fra Anders Bjerre lyder det:
”Det var tydeligt, at vi på bureauerne alle sidder med de samme problemstillinger og muligheder, og langt hen ad vejen også med de samme strategier. Det der dybest set gør forskellen, er de sidste 10 pct. som er en kombination af en unik kultur og hos os fx vores evne til at se muligheder i data og tech ift at lykkes sammen med vores kunders forretning.”
Vækst er ikke i sig selv værd at jagte
Begge bureauledere meldte sig til uddannelsen for at få en konkret værktøjskasse ift at lede et bureau anno 2024. Som Heinrich Thomsen formulerer det:
”Jeg har været ansat i tre globale mediabureaugrupper, før jeg stiftede Calibrate, så jeg synes jeg allerede havde godt styr på store dele af værktøjskassen, inden jeg startede på Agency Executive Leadership Programme. Alligevel er det naivt at tro, at man ikke kan lære at udvikle sig over et så omfattende kursusforløb. Derudover havde jeg brug for ekstern inspiration og sparring om det at være bureauleder anno 2024, og det fik jeg både fra Henrik Jensen og fra de andre deltagere.”
Mange bureauer ser vækst som en naturlig vej, men det blev Anders Bjerre klogere på:
”Vækst er ikke i sig selv værd at jagte. Det der er vigtigt er, hvad vi i Searchmind kan blive de absolut bedste til i verden, samtidig med, at vi er dybt passionerede og selvfølgelig kan skabe en god forretning ikke bare for os men også for vores kunder.”
Anders Bjerre tilføjer:
”Noget andet vigtigt, jeg fik ud af at deltage på Henrik Jensens uddannelse, var at blive klogere på den tydelige sammenhæng mellem medarbejder- og kundetilfredshed. Hvordan glade medarbejdere skaber glade kunder, hvilket vi også kan se på vores målinger ift e-NPS og NPS. Det er bl.a. også derfor, vi bruger “Minding People. Minding Business” fordi det meget godt indkapsler de to ting, vi er mest passioneret omkring. Minding people understreger vigtigheden af at bygge og vedligeholde gode relationer med vores kunder, hvilket er essentielt i digital marketing, da vi er afhængige af deres forretningsforståelse for at lykkes. Minding business handler om vores kundecentriske tilgang og evne til at levere målbare resultater og sikre, at vores kunders marketingindsatser bidrager til deres overordnede forretningsmæssige succes.”
Både Anders Bjerre og Heinrich Thomsen vil klart anbefale uddannelsen til andre – både bureauledere og bureaupartnere. Fra Heinrich Thomsen lyder det:
”Det er tiden værd at investere i uddannelse af sig selv og sin ledelse. Det er jo lidt historien om bagerens børn – man glemmer ofte ens egen uddannelse og inspiration, når man bliver bureauleder.”
Om Agency Executive Leadership Programme
Uddannelsen har kørt i fire år. I alt har 58 deltagere fra 33 bureauer gennemført uddannelsen. Halvdelen har været CEOs eller COOs. Henrik Jensen opfordrer flere kvindelige partnere/ledere til at tilmelde sig. Hidtil har der været syv kvinder gennem uddannelsen.