Bureaumand om DONGs nye navn: “Det er ikke opfundet, men fundet ind til”

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Sune Bang, direktør i Kommunikationshuset København, er positiv over for DONGs rebranding til Ørsted, som bureauet Kontrapunkt har assisteret energivirksomheden med.

Fra og med den 6. november 2017 vil Danmarks største energiselskab ikke længere gå under navnet DONG Energy. Selskabet tager navneforandring til Ørsted, inspireret af videnskabsmanden H.C. Ørsted, som opdagede elektromagnetisme og hermed er bagmanden til den måde, det moderne samfund får strøm på.

Bureauet Kontrapunkt står bag navneskiftet, der sigter til at vise, at selskabet går forrest i kampen for en verden, der udelukkende kører på grøn energi.

Ørsted er ikke opfundet, det er fundet ind til
Sune Bang, adm. direktør og partner i kommunikationsbureauet København, er begejstret for navneskiftet:

”Jeg er meget meget positiv over DONG Energys navneskifte. Jeg synes, det er super kommunikationsstyret, visionært og autentisk. Man sender et klart signal – både internt og eksternt – omkring den strategi og vision, man har. At man abonnerer på H.C. Ørsted – måske den allerstørste af Danmarks videnskabsmænd – er genialt,” siger han og fortsætter:

“Det er ikke alene sejt, at man tager fat i noget, der er forankret i Danmark, det er også gennemtænkt. I 1949-50 skrev Ørsted ‘Aanden i naturen’, der netop handlede om, at det lille hjem (huset) og det store hjem (planeten), skal spille sammen, hvilket spiller direkte ind i DONG, nu Ørsteds, strategi og vision. På den måde er navneskiftet ikke opfundet, det er fundet ind til,” siger Sune Bang.

Han fortsætter:

“Desuden var DONG jo ikke det fedeste navn internationalt set, da DONG jo har en anden betydning på engelsk. Så kan man – i et internationalt lyst – stille sig kritisk overfor Ø’et i Ørsted. Omvendt vinder Ø’et mere og mere ind i udlandet, se bare amerikanske musikbands og designs. Ø’et har noget coolness over sig.”

Love your home
I forbindelse med Dongs navneskifte lancerer energiselskabet en film – som er lavet i samarbejde med Wieden+Kennedy Amsterdam – der med budskabet ’Love your home’ opfordrer til en global, grøn omstilling.

“Det moderne erhvervsliv er fyldt med historier om disruptiv innovation. Det er dog sjældent, at man hører om et selskab, der er villig til at disrupte sig selv og ofre sit eksisterende forretningsgrundlag for at forberede sig på forandringerne i verden,” siger Blake Harrop, adm. direktør hos Wieden+Kennedy Amsterdam i pressemeddelelsen og fortsætter:

“Ørsteds, det nuværende DONG Energy’s, omstillingshistorie er så imponerende og inspirerende, at vi ønsker at hjælpe folk med at forstå, at de nu også kan træffe valg, som de har råd til, og som er bedre for klodens fremtid.”

Fra sort til grøn energi
Over de seneste 10 år er DONG Energy gået fra at have været et sort energiselskab til at være førende inden for grøn energi. I løbet af de seneste seks år har energiselskabet bidraget til at omkostningerne ved offshore vindkraft er reduceret med 63 pct. og til 2023 vil selskabet have reduceret deres CO2-udslip med 96 pct.

Deres vision om en verden, som udelukkende kører på grøn energi har da også ben at gå på, eftersom grøn strøm baseret på solenergi samt land- og havvind er blevet billigere end sort energi baseret på kul.

“Nu er grøn energi billigere end sort energi. Dette er et reelt vendepunkt, fordi grøn energi er blevet det økonomiske valg. Det giver verden en unik mulighed for at tage kampen op mod klimaforandringerne og skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi, ” siger adm. direktør i DONG Energy, Henrik Poulsen i en pressemeddelelse.