Af Peter Engholm, journalist

Tom Olsen, freelancer og tidl. kreativ direktør på bl.a. Y&R og TBWA, lancerer et regulært designbrand af sportstøj udelukkende fremstillet af genbrugsplast.

”Med 30 års erfaring som kreativ direktør, konceptmager og tekstforfatter er jeg ret sikker, når jeg rådgiver og eksekverer for kunder. Nu står jeg med en lancering selv – og har aldrig før været så spændt på responsen.”

Tom Olsen har taget sin egen medicin og skabt sit eget brand; Despite –  sportstøj udelukkende fremstillet af genbrugte plastikflasker. Eksempelvis er en Despite løbe/fitness T-shirt fremstillet af ca. 12 plastikflasker. Afsættet er, at man hverken kan se eller mærke forskel sammenlignet med konventionelt sportstøj, men man kan være med til at gøre en forskel.

Der findes i dag produkter, der er lavet af RPET (recycled polyester), og man kan købe både løbesko, fleecetrøjer og brillestel lavet af genanvendt plastik. Men ifølge Tom Olsen er der ikke mange design-brands, der er gået all-in – og løftet både story telling og signalværdi.

”Lynlåsen skal også være af genbrugsplast, ligesom vores poser er af genbrugspapir eller bionedbrydeligt materiale. Selv hang-tag’ens strop på tøjet er fremstillet af genbrugte plastikflasker. Det er en interessant øvelse, når alle detaljer skal være på plads – og vi kan stadig blive meget bedre,” siger Tom Olsen, hvis cv bl.a. rummer kreativ direktør på Young & Rubicam, TBWA og Entry Digital.

Despite er gået i luften med en webshop, og sortimentet er ”athleisure wear i klassisk, lidt retro-inspireret design, der adskiller sig fra det mere mainstream”, som Tom Olsen har udviklet i samarbejde med designeren Pernille Drest og konstruktør Linea Deckmann. Shoppen er udviklet af Gitte Pedersen fra Wiesenfeld, mens Paul Clements har leveret sparring og digital hjælp.

Tom Olsens designbrand, der er kreeret ved siden af freelance-forretningen, kan ses som en konstruktiv trodsreaktion. Brandet har taglinen ”Let’s make a difference. Despite the odds”. Logoet understreger trodsen – i retning af det naturstridige; en flyvende flodhest. 

Despite vil ikke – understreger Tom Olsen – følge modebranchens mantra om konstant fornyelse i kollektionerne, men der vil løbende blive udvidet med nye, bæredygtige materialer og styles.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club