Af Peter Engholm 25@mail.dk

Et nyt værktøj skal gøre det lettere og billigere for webshops at markedsføre sig selv. Sigtet er en milliardomsætning, og en kapitalfond har investeret i projektet, der begyndte på ægte iværksætter-vis.

Admazely er navnet på en ny dansk it-virksomhed, der er stiftet af en mand med bureaubaggrund, og som har store ambitioner – som i pænt store. Sigtet hedder en milliard-omsætning, og man har fået venture-kapital med i lommen.

Produktet handler om at hjælpe webbutikker verden over med deres største marketingproblem: At få kunder ud af de besøgende, der har været et smut forbi sitet – for så at smutte igen. For lige så nemt, det er komme ind i en webbutik, lige så let er det at gå ud igen.

På verdensplan er det blot 2 pct. af de besøgende i en webshop, som rent faktisk køber. Og de 98 pct. går igen, because life happens. Samtidig er det under 3 pct. af klodens webshops, der minder folk om deres tidligere interesser gennem annoncer. En ellers effektiv praksis, der går under betegnelsen re-targeting. At så få gør det skyldes, at re-targeting er besværligt og dyrt.

“… Og vi vil gøre det let, enkelt og billigt,” siger Peter Schlegel, der har stiftet Admazely.

Han har en nær fortid hos Kunde & Co og Agillic – sidstnævnte sagde han sidste sommer farvel til for at finde ud af, hvad det egentlig var, han havde lyst til – og hvad markedet manglede.

“Efter 6 år som managementkonsulent og 5 år på bureau kunne jeg konstatere, at dét, vi solgte, var svært. Det måtte gerne være lidt kompliceret – og det kunne tage et halvt år at få solgt. Det var 80 pct. indsats og 20 pct. afsætning, og det burde være omvendt. Dét koblede jeg sammen med, hvad der virkelig interesserer mig: E-commerce,” siger Peter Schlegel.

Re-targeting er ifølge Peter Schlegel i dag forbeholdt de største virksomheder, fordi det er ressourcekrævende. Målet blev derfor at skabe en 100 pct. integrationsfri løsning, så enhver – på en time – kan få systemet op at køre og spille sammen med ens eksisterende system.

Det blev startskuddet til, hvad han selv kalder “nærmest en kliché på en iværksætterproces”. Men en kliché er det næppe at ville stifte en teknologivirksomhed – uden at vide noget om teknolog, men kun at vide, hvilken teknologi, der mangler på markedet.

“Jeg er teknologisk udfordret, men ved hvordan, forbrugerne tænker. To gode venner hjalp med at lave en prototype, der så lovende ud. Derefter skrev jeg på Twitter:

Looking for a devolper to be a part of a cool startup project.

Det bragte mig i kontakt med en svensker, David. Vi skypede sammen fredag – han var i Stockholm og havde et par ledige uger, før han skulle tiltræde et job i San Francisco. Han ville lige tænke over det. Vi talte sammen igen mandag, onsdag købte han en togbillet til København … og i fire måneder boede han i mit gæsteværelse. Vi fik endnu en udvikler med, Sylwia, og og vi tre sad omkring spisebordet og arbejdede,” siger Peter Schlegel.

Parallelt med programmeringen kontaktede Peter Schlegel mulige investorer – en proces, der tog tre måneder, og som kastede flere tilbud af sig. I sidste ende valgte Admazely at gå sammen med venturefonden Seed Capital.

“Nu har vi penge nok til dels at hyre folk – så vi snart er otte i alt – dels at kunne køre butikken i to år. Det giver arbejdsro og plads til yderligere udvidelse,” siger Peter Schlegel.

Og hvad er målet så?

“Vi er gået efter et produkt – ikke til Top 5-pct virksomheder, men til hele mellemlaget. Det er targeting for masserne. Mindre virksomheder bør kunne markedsføre sig ordentligt.”

Det lyder nobelt …

“Jeg hører mange sige, at de har travlt – men de eneste, der virkelig har noget at have det i, er webshopmanagers. De skal tage sig af cms, annoncering, emails, adwords, søgemaskineoptimering, betalingssystem osv. Vi tilbyder et enkelt – og stærkt tiltrængt – performanceløft til webshops. Og netop fordi vi taler et mellemlag og dermed mange tusinde kunder, så er det her ikke et spørgsmål om, at vi tror på 50 mio. kr. i årlig omsætning i Danmark – men en milliard på verdensplan. Så hvis vi om 24 måneder kun er kendt i Danmark, så har vi fejlet,” siger Peter Schlegel.

En lille håndfuld webbutikker har indtil videre fået adgang til at lancere kampagner på den første version af Admazely’s platform. Og resultaterne har ifølge Peter Schlegel været mere end lovende.

“Vi har konsekvent set klikrater omkring 1 pct. – og således har kampagnerne været næsten 10 gange mere effektive, end hvad der er standard for online annoncering,” siger Peter Schlegel.

På den baggrund er fokus nu at udvide kundekredsen i både Danmark og udlandet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club