Internationalt bureau opkøber Hello Monday

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Hello Monday bliver en del af bureauet Dept. Begge har danske rødder, men er i dag størst uden for landets grænser.

Det internationale bureau Dept er blevet et dansk bureaubrand rigere. Det sker med opkøbet af det digitale bureau Hello Monday, der har hovedkontor i Aarhus.

Selvom både Dept og Hello Monday har danske rødder, så er sigtet med opkøbet at styrke Depts kreative arbejde på tværs af Europa og USA.

Hello Monday bevæger sig også selv i forvejen udenfor landets grænser. Faktisk er forretningen størst i USA, selvom 30 af Hello Mondays i alt 52 medarbejdere sidder i Danmark. Resten arbejder ud fra kontorer i New York og Amsterdam. Kunderne tæller globale brands som Google, Meta, Intel, Lego, YouTube og National Geographic, mens man i Danmark samarbejder med bl.a. Søstrene Grene, Epos CVI, DR, SDU og Aarhus Universitet. 

Hello Monday har siden stiftelsen i 2006 markeret sig som et af landets mest prisvindende bureauer, og var i 2021 det fjerdemest prisvindende bureau i Danmark.

Hello Monday-brandet beholdes for nu, men vil fremover komme med den i parentes bemærkede tilføjelse ‘part of Dept’. Ledelsen af bureauet vil fortsat varetages af grundlæggerne Johanne Bruun Rasmussen, Jeppe Aaen, Andreas Anderskou og Anders Jessen. 

Johanne Bruun Rasmussen, der er kreativ direktør i Hello Monday, siger i en pressemeddelelse, at det langt fra er første gang, bureauet er blevet kontaktet af nogle, der vil opkøbe bureauet. Med 15 år i bagagen er der dog kommet visse operationelle opgaver, som man søger hjælp til for at kunne fokusere på det kreative arbejde, så derfor var tiden inde nu.

“Da vi startede Hello Monday i Aarhus for 15 år siden, havde vi aldrig drømt om, at vores kærlighedsbarn-boutique-bureau en dag ville blive en frygtløs teenager på verdensturné på den kreative scene. Gennem årene er vi blevet kontaktet af mange organisationer, der gerne ville indgå i et partnerskab med os, men vi har altid takket nej, fordi det ikke har føltes rigtigt. Da Dept tog fat i os, føltes det anderledes. Alle er superflinke og nede på jorden, og de kan lide os for dem, vi er,” siger hun og fortsætter:

“De er et godt kulturelt match, og de vil gerne hjælpe os med de mange operationelle opgaver, som vi har erkendt, at et teenage-bureau har behov for. Kort sagt giver de os mulighed for at lave mere af det, vi elsker allermest: det kreative arbejde. Og vi tror på, at det er nøglen til at holde mandagene spændende de næste 15 år.”


Johanne Bruun Rasmussen

Dept er delvist ejet af investeringsselskabet The Carlyle Group, der har understøttet en længere række af opkøb. Hello Monday er den sjette virksomhed på verdensplan, der i løbet af de seneste 12 måneder er blevet en del af Dept.

Tidligere har Dept også købt op i Danmark. I 2018 blev det digitale marketingbureau Quantads en del af Dept, og i marts 2020 fulgte designbureauet Sorthvid.

I dag har Dept samlet 2500 medarbejdere specialiseret i tech, marketing og digitale oplevelser på tværs af 17 lande og fem kontinenter.