Bureaupraktikanter løser udfordring med usynlige opgaver

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

To praktikanter på TBWA/Connected fik en anderledes briefing, der skal hjælpe med at få kollegaer til at udføre de opgaver på bureauet, som de aldrig får gjort.

Når man lige pludselig er mange mennesker under samme tag, stiller det større krav til, at alle giver en hånd med i hverdagen. Så da Jeppe Svendborg og Albert Sylvester Løhde, der begge læser digital konceptudvikling på KEA, startede deres praktikforløb i ‘bureaukollektivet’, TBWA\Connected, CHP Cloud og Propellos, fik de derfor stukket en lidt anderledes brief i hånden, fortæller COO hos TBWA/Connected, Louise Sonne-Bergström.

”Vi er jo selv vokset en del og har også tre digitale bureauer som en del af ‘Kollektivet’, så på en god dag er vi vel 35-40 mennesker i huset. Og selvom alle generelt er gode til at tage en tørn i hverdagen, kan man jo komme til at glemme det i farten. Især når der er travlt. Og det gælder ikke kun de små irritationsmomenter, som når nogen har taget det sidste kaffe uden at sætte en ny kande over, men også de mange praktiske opgaver som at stille frokost frem, rydde af bordet, tømme opvaskemaskinen og alt muligt andet.”

”Briefen var enkel, men alligevel ikke helt nem – find på en god idé, der kan synliggøre alle de små opgaver i huset og motivere alle til at give en hånd med. Desuden skal den fungere over tid og inddrage alle kollektivets kreative og digitale kompetencer i løsningen,” fortæller Ulf Westmark-Højelsen, der er en af bureauets to kreative direktører.

Resultatet blev ‘The Good Job Challenge’ – en digital nudgingkampagne, hvor de små opgaver og irritationsmomenter bliver synliggjort med små gule lapper med en QR-kode på.

Hver gang man eksempelvis har tømt opvaskemaskinen, sat en ny kande kaffe over eller sat frokosten frem, kan man scanne sig til points direkte fra sin mobiltelefon. Man kan sågar få points for ikke at tisse ved siden af.

Et lille mobilsite fungerer som det digitale omdrejningspunkt, hvor man blandt andet kan se sine egne points og den aktuelle top-5.

”Et skilt lægger man kun mærke til i en uges tid, så glider det i baggrunden; her er det vores håb at gøre de gode vaner til en rutine – og så er det jo altid sjovt at prikke til konkurrencementaliteten og ændre en adfærd uden at skulle løfte sure pegefingre,” siger Jeppe Svendborg.

”Der må være andre bureauer, der også har brug for lidt intern nudging – så vi vil faktisk gerne dele kodningen med andre helt kvit og frit. Man skal så selv blot oprette et domæne, skrive sine egne udfordringer og skinne det hele i sin egen visuelle identitet, siger kreativ direktør, Peder Stryhn, og tilføjer, at man blot kan skrive til info@tbwa.dk”.