Bureauregnskab: 113 procents stigning

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Udover at have mere end fordoblet bruttofortjenesten, har Offroad tredoblet årets resultat og fået langt flere ansatte.

Det mindre mediabureau Offroad har afleveret et regnskab, hvor bruttofortjenesten er mere end fordoblet.

Nemlig fra godt 2 mio. kr. i bruttofortjeneste til 4,5 mio. kr. Og bureauet er da heller ikke så lille mere. Faktisk er medarbejderstaben også mere end fordoblet. Fra 5 medarbejdere i 2016 til 8 i 2017 og 11 ansatte i dag.

Samtidig er årsresultatet tredoblet fra knap 400.000 til godt 1,2 mio. kr.

Stifter og adm.dir. Niels Viby, der tidligere har været adm.dir. i mediabureauet Maxus (GroupM) fortæller, at man i løbet af det sidste år har flyttet sig væk fra kun at lave det klassiske mediabureauarbejde til at arbejde inden for fire forretningsområder, hvilket også betyder, at man i dag kalder sig et digitalt marketing bureau.

”Vi arbejder inden for de klassiske mediabureauydelser. Derudover arbejder vi meget med data – ikke blot kampagnedata og brugerdata, men vi tapper også i langt højere grad ind på kundens egen data og udnytter dem til optimering af hele kundens forretning.”

Niels Viby fortsætter:

”Derudover har vi det seneste år udvidet med to andre områder. Det ene kalder vi scoping og det handler om at scope digitale udviklingsprojekter. Kunderne begyndte for to år siden at spørge ind til, hvordan de skulle omsætte deres forretningsmålsætninger til digitale projekter. De oplever ofte at det er svært at ‘oversætte’ forretningsmål til digitale opgaver, da der skal tages højde for et hav af tekniske, marketingstrategiske, organisatoriske og nogle gange juridiske problemstillinger. Det er så dér vi kommer ind i billedet, ift. at scope de digitale projekter.”

Det fjerde område er projektledelse af webudvikling.

”Det betyder, at vi projektleder vores kunders samarbejde med webbureauer. Det sparer kunden for at bruge ressourcer på det og vi har efterhånden opbygget stærke kompetencer inden for det felt. Vores erfaring er, at dette sikrer en mere smidig udviklingsproces, både for kunden og webbureauet. Det sikrer at både tidsplaner og budgetter er overholdt, at projektet bliver anskuet holistisk, at det kontinuert bliver kvalitetssikret, samt at beslutninger er afstemt med den samlede digitale strategi.”

Med udvidelsen af bureauets forretningsområder er man kommet tættere på kundens forretning:

”Kombinationen af at arbejde med data, digital forretningsstrategi og scoping af digitale projekter betyder også, at vi kommer tættere på kundens forretning og dermed de forretningsstrategiske udfordringer. I sidste ende har den tilgang en positiv effekt på de mere klassiske mediebureauydelser, så vel som alle kundens marketing og kampagneaktiviteter,” siger Niels Viby.

I denne uge står Off Road bag en kampagne for Liberal Alliance, der i øvrigt var bureauets første kunde ved Folketingsvalget i 2011.

Nøgletal 2017 (2016)
Bruttofortjeneste: 4.574.239 kr. (2.142.080 kr.)
Årets resultat: 1,287.105 kr. (392.101 kr.)
Bruttofortjeneste pr. medarbejder:. 571.780 kr. (428.416 kr.)
Antal medarbejdere: 8 (5)