Bureauskift skulle sparke annoncør ud af comfort-zonen

Peter Engholm
25@mail.dk

Bianco Footwear gjorde i sidste uge comeback på CCAs shortliste. Men nu er det med et andet bureau end &Co, som Bianco ellers har hentet bunker af priser med.

Da Creative Circle offentliggjorde shortlisten til CCA, var Bianco Footwear med. Kan man sin awardhistorie, var det måske ikke den store overraskelse, for den danske skokæde har vundet et hav af priser.

Men det er et par år siden, at Bianco sidst har gjort sig gældende i CCA-sammenhæng, og dengang – og gennem en lang årrække – var det med &Co som bureau.

Det er det ikke mere. Så Bianco Footwears comeback på en shortliste er altså også en nyhed om et bureauskift. &Co er blevet skiftet ud med Stupid Studio. Altså fra et reklamebureau til et design- og branding bureau.

”Biancos meget succesrige samarbejde med &Co var præget af noget rebelsk og af en iværksætter-ånd. &Co var dengang et lille bureau – mindre end Stupid Studio er i dag – og der var, har jeg fået at vide, en fed dynamik. Men vi var sidenhen blevet magelige og trængte til nyt skud dynamik,” siger Søren Filbert, der er COO, kommerciel direktør, i Bianco Footwear.

Det blev afsættet til en bureaukonkurrence mellem tre mindre bureauer, der blev bedt om at udfordre skokæden på en række områder.

”Vi trængte til at blive sparket ud af comfort-zonen, og det gjorde Stupid Studio i en grad, at det gjorde ondt – og kildede lidt. Vi blev i al fald nysgerrige,” siger Søren Filbert.

Han tilføjer:

”Vi havde forinden sagt, at dét og dét skal I ikke røre ved – og det var det første, at Stupid Studio gjorde. Først blev vi fornærmede, siden bekræftet i, at det netop var dét, vi behøvede. Hos Bianco Footwear går tre statements igen, uanset om det er sko-design, reklame eller noget helt tredje: Courageous, Delicious, Self assured. Og vi manglede nogen, der turde rokke ved vores fundament og gøre os modige igen.”

Modet er for så vidt blevet honoreret af juryen ved årets CCA, hvor Bianco Footwear og Stupid Studio har 3 shortlister; 2 i Poster Design og 1 i Art Direction. Det er for to arbejder, hvor kunstnere har sat deres præg – og farver – på Bianco. 

Fra serierne med hhv. kunstnerduoen Putput og Miss Lotion, der er shortlistet. En nærmere præsentation af arbejderne ses her på Creative Circles site.

Hos &Co mener kreativ direktør, Thomas Hoffmann, at det er skønt at se Bianco tilbage i awardsammenhæng – en ny rejse er således begyndt.

“Jeg nåede at lave Bianco i 25 år. Den fulgte mig fra helt fra Dafolo Marketing i Frederikshavn hvor jeg var elev, til Grey i Aalborg over Grey i Aarhus, til Grey københavn, DDB og de sidste 12 år hos &Co. Efter alle de år var alle de personer, jeg havde startet kæden op sammen med, væk, og “de nye” så med meget andre øjne på, hvad der var rigtigt for skokæden, der var i sit livs krise. Derfor stoppede vi samarbejdet, og det var en god idé for begge parter. Efter 25 år og tæt på 70 kampagner skulle der nyt blod til,” siger Thomas Hoffmann.