Af Redaktionen på Bureaubiz
Burger King ændrer deres kommunikations-spor med en rådden, muggen Whopper!

Burger King udstiller en muggen Whopper kontra den typiske, fejlfrie burger, vi ellers kender fra fastfoodbranchens reklamer. Det lyder umiddelbart som en dårlig idé, men der er faktisk en god grund til det.

Burger King overrasker med reklamebilleder, der viser deres ikoniske Whopper dækket af mug og skimmel.

https://www.youtube.com/watch?v=oSDC4C3_16Y&feature=emb_title

Når McDonald’s eller Burger King reklamerer for at lokke kunderne indenfor, er vi vant til at se perfekte, appetitlige burgerbilleder, der skinner af friskhed og får munden til at løbe i vand. Der er hverken en løgring eller ketchupklat, der sidder forkert.

Men nu gør Burger King det fuldstændigt modsatte: De erstatter billederne af de perfekte burgere med billeder af deres signaturburger, en Whopper, der er dækket af mug og skimmel.

Det lyder umiddelbart som en dårlig idé at reklamere med en rådden burger, men der er faktisk en god grund til det. At vælge den rådne og mugne burger frem for den klassiske, fejlfrie og perfekte burger, der ellers kendetegner fastfoodbranchens fotografiske stil, viser Burger King, at deres burger er produceret af naturlige ingredienser.

Kontra andre fastfoodkonkurrenter.

Vi kender alle historierne om McDonald’s og deres cheeseburger, der hverken mugner eller rådner, men bare ligner sig selv. Det mest kendte eksempel er cheeseburgeren og en pakke pomfritter, der har ligget i glasmontre i 10 år (nu 11).


McDonald’s-menuen er udstillet på vandrehjemmet Snotra House.

Burger Kings kampagne kommer i forbindelse med, at de har nået en milepæl og har fjernet alle kunstige konserveringsmidler fra Whopperen i Danmark. Burger King fjerner også alle kunstige farve- og smagsstoffer fra deres faste sortiment af burgere og tilbehør.

”Vores ikoniske Whopper er helt uden nogen former for konserveringsmidler og tilsatte farve- og smagsstoffer. Snart vil hele menuen udelukkende bestå af naturlige ingredienser i alle Burger King-restauranter i Danmark og Sverige. Det er vi meget stolte af,” fortæller Iwo Zakowski, general manager for Burger King i Danmark og Sverige.

Alt mellem burgerbollerne – fra de friskskårne løg, tomater og salat til bøffen af 100 % oksekød – vises med forrådnelse og mug. Billederne viser, hvor mange dage der er gået, siden burgeren blev tilberedt, samt ordene: “The beauty of no artificial preservatives”.


Burger Kings Whopper på dag 32.

”Vi mener, at rigtig mad smager bedst. Forbrugerne forventer med rette kvalitet og transparens. Vi ønsker at vise, at det er smukt og naturligt, at mad går i forrådnelse. Når alt fra bollen og bøffen til de friskskårne løg, tomater og salaten er dækket af mug, er det et tegn på, at intet af det indeholder tilsætningsstoffer. Og sådan skal det være,” siger Daniel Schröder, marketingchef for Burger King i Danmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club