Burger King – verdens mest prisvindende kreative brand

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

En ny opgørelse rangerer verdens mest kreative kampagner, bureauer, bureaunetværk og brands. Burger King indtager igen en klar førsteplads blandt de mest prisvindende brands for kreativitet. Se top 10 i de forskellige kategorier her.

Det kan være svært at sætte tal på kreativitet. Det er ikke desto mindre præcis, hvad analyseinstituttet WARC gør i den årlige ‘Creative 100’-opgørelse for at udpege verdens mest kreative bureauer, kampagner og brands. 

Nu er tallene fra 2021 blevet regnet efter, og de 100 bedste inden for hver kategori er blevet rangeret.

Øverst på listen over de mest kreative brands finder man Burger King. Kæden indtager førstepladsen for fjerde gang i træk, og er den klare vinder på listen med en score, der er mere end dobbelt så stor som andenpladsens. Den er indtaget af Libresse (der også går under navnet Bodyform og Libra), mens Mastercard indtager tredjepladsen.

#1
Burger King – 408.0 point

#2
Bodyform/Libresse/Libra – 194.9 point

#3
Mastercard – 180.0 point

#4
Michelob Ultra – 156.9 point

#5
Reddit – 136.4 point

#6
Heineken – 135.8 point

#7
Royal Australian Mint – 130.7

#8
McDonald’s – 124.4 point

#9
Nike – 116.6 point

#10
Propuesta Cívica – 110.7 point

Billedet er noget anderledes, når man kigger på de mest vindende kampagner. Her indtager Libresse førstepladsen med kampagnen #wombstories. Mastercard-kampagnen ‘True name’ får andenpladsen, mens det australske brand Royal Australian Mint indtager tredjepladsen med kampagnen ‘Donation Dollar’.

Først på niendepladsen finder man en kampagne fra Burger King – den ellers meget omtalte ‘Moldy Whopper’ – som svenske Ingo Stockholm står bag udviklingen af i samarbejde med DAVID Miami og Publicis i Bucharest. Til gengæld er hele fire Burger King-kampagner med i Top 100 over de mest vindende kampagner for kreativitet. 

#1
#wombstories – 194.9 point
Bodyform/Libresse/Libra
AMV BBDO London

#2
True Name – 147.1 point
Mastercard
McCann New York

#3
Donation Dollar – 130.7 point
Royal Australian Mint
Saatchi & Saatchi Melbourne

#4
Courtside – 115.1 point
Michelob Ultra
FCB New York

#5
#StillSpeakingUp DeepTruth – 110.7 point
Propuesta Cívica
Publicis Riga / Publicis Mexico City

#6
You Love Me – 101.9 point
Beats by Dr Dre
Translation New York

#7
Shutter Ads – 99.3 point
Heineken
Publicis Milan

#8
Stay Home Miles Exchange – 98.7 point
Thai Airways
Wunderman Thompson Bangkok

#9
Moldy Whopper – 93.2 point
Burger King
INGO Stockholm / DAVID Miami / Publicis Bucharest

#10
The Bread Exam – 89.6 point
Spinneys/Lebanese Breast Cancer Foundation/American University of Beirut Medical Center
McCann Paris / FP7 McCann Dubai / McCann Health London / FP7 McCann Beirut / McCann Frankfurt

På bureausiden har Publicis Milan hevet flest kreative awards hjem, mens AMV BBDO London – der står bag udviklingen af Libresse-kampagnen – kommer på en tæt andenplads. På tredjepladsen finder man bureauet Africa São Paulo. 

#1
Publicis Milan – 261,5 point

#2
AMV BBDO London – 252,2 point

#3
Africa São Paulo – 207,8 point

#4
DAVID Miami – 168,7 point

#5
DAVID Madrid – 160,5 point

#6
FCB New York – 156,9 point

#7
McCann New York – 147,1 point

#8
FCB Chicago – 143,9 point

#9
R/GA San Francisco – 136.4 point

#10
Saatchi & Saatchi Melbourne – 133.6 point

Når man kigger ud i større sammenhæng, på bureaunetværkene, så er der heller ikke nyt helt i toppen. For andet år i træk er Ogilvy rangeret som det mest prisvindende kreative netværk. Det skyldes til dels bureauerne David Miami og David Madrids succes, da begge er i top fem over de mest prisvindende kreative bureauer. 

#1
Ogilvy – 745.2 point

#2
Publicis Worldwide – 657.0 point

#3
DDB Worldwide – 630.1 point 

#4
BBDO Worldwide – 585.0 point 

#5
McCann Worldgroup – 564.0 point

#6
FCB – 484.2 point 

#7
TBWA Worldwide – 342.4 point

#8
Havas Creative Group – 330.8 point

#9
Wunderman Thompson – 315.0 point 

#10
Saatchi & Saatchi – 296.9 point

Opgørelsen kombinerer resultaterne fra reklameindustriens væsentligste globale og regionale kreative awardshows til en samlet pointscore. WARC oplyser, at valget af gældende awards og scoren fastsættes i samarbejde med fagprofessionelle fra reklameindustrien i samarbejde med et bestyrelsesorgan fra WARC.