Burger King vil fyre op under sin markedsføring

Peter Engholm
25@mail.dk

En ny aftale for det skandinaviske marked, medfører også et nyt syn på markedsføring og bureau-samarbejder. Et syn, der dog tager afsæt i de nuværende bureauer.

Burger King overhalede mageligt McDonald’s indenom, da kæden for 35 år siden slog sig ned i Danmark. Først fire år senere, i 1981, plantede McDonald’s sine gyldne buer i dansk jord, men det tog ikke kæden længe at give Burger King baghjul. Selvom de to er ærkekonkurrenter i USA, så har Burger King i Danmark haltet langt efter.

Nu slår Burger King imidlertid igen – med norske ressourcer.

Umoe Restaurant Group har en indgået en såkaldt Master Franchise-aftale med Burger King Worldwide for det skandinaviske marked.

Aftalen skal sikre ”massiv vækst i regionen” i form af en markant forøgelse af de nuværende 138 forretninger i Danmark, Sverige og Norge.

Således indleder aftalen en ”periode med ambitiøse vækstmål på det skandinaviske marked”, hedder det i en pressemeddelelse fra Umoe Restaurant Group, der bliver den centrale kontakt og udbyder af services til alle eksisterende franchise-tagere i Skandinavien.

Umoe driver selv, via et datterselskab, 32 Burger King-restauranter i Norge og 4 i Sverige. Gruppen har også lokale franchise-rettigheder til bl.a. Starbucks og TGI Friday.

Over for Bureaubiz bekræfter Anne Marie Brady, VP Market & Communications i Umoe Restaurant Group, at planen er – hen ad vejen – at fyre op under markedsføringen, når aftalen træder i kraft den 31. december.

”Vi vil øge markedsføringen. Der er endnu ikke taget stilling til, hvordan det vil ske – og hvem vores samarbejdspartnere skal være. Men vores udgangspunkt vil naturligvis være de bureauer, som Burger King samarbejder i de respektive lande,” siger Anne Marie Brady.

I Danmark har Burger King i en årrække arbejdet sammen med Adtomic.