Hvor langt skal man strække sig, når en konkurrent gør sig til i ens eget medie? TV siger ikke nej til dagsbladsannoncer, og dagbladene afviser bestemt heller ikke annoncer for tv-kanaler – selv om tv-stationen sigter på at nappe tid fra eksempelvis avislæsningen.
Busselskabet Movia satte grænsen, da Bilka – med Recommendeds venlige mellemkomst – reklamerede på bussiden: “Lad bussen stå – Vi har gratis P-pladser”. Reklamen fik kun kort levetid i trafikken.
Movias salgs- og markedschef, Anette Haugaard, forklarer:
“Vi siger ja til reklamer på bussen – det er et bidrag til driften. Men vi har regler for, hvad vi ikke vil gå med til. Det gælder bl.a. ting, som tager afstand fra vort produkt. Det er god forretningsskik at gøre sådan. Vi har netop diskuteret bilreklamer, som også er konkurrerende produkter – og dem har vi valgt at acceptere.”
Men er det ikke også god forretningsskik at tage imod annonceindtægter?
“Du kan godt holde de to ting op mod hinanden. Men selv alle reklameindtægterne er en dråbe i forhold til vores øvrige indtægter. En dråbe, vi dog nødig vil undvære helt, men Bilka-reklamen kunne vi godt undvære,” siger Anette Haugaard.
Bilka ligger typisk uden for byerne, og hvis man står med 5 indkøbsposer og 18 ruller toiletpapir, tager man så bussen?
“Du har fuldstændig ret – Bilka er et mere oplagt sted at tage bilen til end så mange andre steder, men det væsentlige her, at man taler direkte imod vores forretningsmodel om at få flere passagerer,” siger Anette Haugaard.
Hvordan var reaktionen fra annoncøren eller bureauet?
“Jeg har ikke hørt noget siden, så jeg gætter på, at de godt selv var klar over, at de var gået over stregen. Måske efter devisen går-den-så-går-den”, siger Anette Haugaard, der tilføjer, at det er første gang i hendes tre år i Movia, at man taget dette drastiske skridt – og hun har ikke umiddelbart hørt om lignende tilfælde fra før hendes tid.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Recommended.