Af Peter Engholm 25@mail.dk

Very spillede en betydningsfuld rolle i lanceringen af Somersby - men blev overset, da shortlisten til Effectiveness Award blev offentliggjort.

Man kan mene, at den sikre vej til omtale går gennem slet ikke at blive nævnt i første omgang. I al fald når det gælder branchepriser.

Wibroe, Duckert & Partners ønsker ikke at blive nævnt i forbindelse med True Awards – men præger shortlisten så meget, at det er svært at forbigå. Et andet bureau, Very, frabeder sig sådan set ikke omtale, men er nu i to omgange blevet forbigået. Både ved Årets Rambuk og den aktuelle Advertising Effectiveness Award (AEA) kom bureauet på shortlisten, men blev enten ikke nævnt eller i hvert fald overset som et vedhæng til andre.

Begge nomineringer skyldes Somersby-casen for Carlsberg, hvor PHD til at begynde med stod som eneafsender på mediabureau-siden. I den officielle udmelding fra AEA fik Robert/Boisen & Like-minded i første omgang ikke følgeskab af Very. Og det er ellers Very, der stod for en ganske væsnetlig del af lanceringen – nemlig den del, der handlede om at skabe hype over for udvalgte trendsettere. en del, som Carlsberg selv betoner stærkt, når de taler om Somersby-succesen.

Lidt ærgerligt at være et buzz-bureau og tilsyneladende ikke ha’ skabt mere buzz for selv …

“Det kan man sige, men vi har ikke haft tid til at lave PR-kampagner for os selv. Buzz laver vi over for samarbejdspartnere i kulturerne og kunder, og der er heldigvis flere og flere, der får øje på os,” siger Thomas Bjerg, adm. direktør i – og ejer af – Very.

Er problemet, at I står som sidekick til hhv. et media- og reklamebureau?

“Det er et problem i forbindelse med branchepriser, der er bygget af de traditionelle kasser for bureauer. Men vi er ikke et mediabureau, for vi beskæftiger os ikke med mainstream-medier, men nichemedier, der går under radaren hos mediabureauerne. Og vi er ikke et reklamebureau, for vi har hverken ADere eller tekstforfattere. Vores kreative backend er subkulturer og trendsættere,” siger Thomas Bjerg.

Men det er vel ikke kun bureauplaceringen, der kan være svær – det gælder vel også målingen af jeres indsats, når den omfatter mund-til-mund og buzz …

“Rigtigt. Det er bl.a. derfor, vi er glade for Somersby-casen. Vi stod for præ-lanceringen, og Somersby nåede et kendskab i målgruppen på 37 pct., før produktet var i butikkerne – og da havde 25 pct. af målgruppen overvejet at købe Somersby,” siger Thomas Bjerg.

Very har eksisteret i tre år og har 10 medarbejdere.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club