Find én fejl (ja, to – hvis du bare ikke kan lide selve Real Madrid-klubben) – logoet til venstre er det officielle, til højre et modificeret logo uden kors, som klubben vil bruge i sit fremstød i De Forenede Arabiske Emirater.
Et logo opfattes mange gange som nærmest helligt af ikke blot virksomheden, men også dens kunder. Det gik eksempelvis ikke stille af sig, da Danske Bank for halvandet år siden – i en kort periode – ændrede sin logofarve fra kongeblå til discountgul.
En lignende helligbrøde – og samme konge-associationer – rejser sig blandt fans i en aktuel sag, hvor fodboldklubben Real Madrid, der har kong Alfonso XIIIs krone i sit logo, er inde at pille ved sin visuelle identitet.
Real Madrid Resort Island er en temapark i De Forenede Arabiske Emirater, hvor klubbens stjerner skal promoveres og merchandise sælges.
Men når temaparken er klar om små tre år, er det med en lille ændring af logoet. Korset i Alfonsos krone vil ikke figurere på varerne med Real Madrid-logoet.
Ifølge flere spanske medier – og herhjemme videreformildet af Kristeligt Dagblad – har sheik Saudi bin Saqr al-Qasimi, der bestyrer øen, hvorpå parken skal bygges, forlangt korset fjernet – et krav, som fodboldklubbens præsident, Florentino Perez, angiveligt har accepteret.
Over for det spanske dagblad Marca begrunder kongeklubben viskelæderlegen-med-logoet med, at man ønsker at undgå enhver form for forvirring og misforståelser i en region, hvor befolkningens flertal er muslimer.