Af Peter Engholm 25@mail.dk

Mødt af krav om overskud hver måned må ledelsen ud med en spareplan, der inkluderer fyinger. Men forslaget om en uges selvbetalt sommerferie kom fra medarbejderne.

“Vi tjente pænt i 1. kvartal og håbede, at det også ville gå i 2. kvartal. I stedet kom vi ned omkring nul, og som en del af den svenske Intellecta-koncern, skal vi levere overskud hver måned. Derfor har vi måtte tage konsekvenserne,” siger Bo Søby Kristensen, adm. direktør i Bysted.

Konsekvensen er en spareplan, hvor der skæres ned – og til. Men selv om man “har gået det hele igennem”, så kom medarbejderne med et forslag, som ledelsen ikke selv havde med.

“De foreslog at holde en uges ekstra ferie, som de selv betaler. Jeg mente, at det skulle være frivilligt, og ville ikke gennemføre forslaget, hvis halvdelen bakkede op, og den anden halvdel ikke gjorde. Jeg var skeptisk, men det blev afløst af stolthed, for opbakningen var været total,” siger Bo Søby Kristensen.

Betyder det, at I undgår fyringer?

“Nej, desværre, men det afbøder det. Vi må desværre nok skille os af med tre medarbejdere ud af 50 i København og Århus. Og vi har endda ikke lidt markant under krisen – vi har fastholdt vores kunder, men har haft en nedgang i honorarindtægterne. Vi har både kommunikation, web og design i huset, og vores forretning består for 40 pct. vedkommende af offentlige virksomheder, 50 pct. private og 10 pct. organisationer. Det gør os mindre følsomme end rene designvirksomheder, som i den grad mærker, at især fashion og arkitektdelen ligger helt død for tiden,” siger Bo Søby Kristensten.

Et krisetegn har været, at ledere – mod sædvane – ikke har kunnet se 2-3 måneder frem. Gælder det også jer?

“Situationen er parakdoksal, for de seneste 10 dage har været forrygende – med 7 nye opgaver. Så vi har travlt op til sommerferien. Jeg har lovet medarbejderne, at hvis vi kan fastholde tilgangen af kunder – og det ser indtil videre tilfredsstillende ud – og spareplanen får sin effekt, så vil der ikke komme flere tiltag i den retning fra ledelsens side,” siger Bo Søby Kristensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club