Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bysted skal vokse, og det svenske moderselskab har sat penge af til at købe andre bureauer - vel og mærke flere forskellige bureauer.

Kommunikationsbureauet Bysted var nede at slikke bunden i 2009, som var det dårligste år nogensinde for virksomheden. Siden fulgte et så stærkt 2010, at bureauet nu er oppe på det hidtil højeste antal medarbejdere, nemlig 55.

“Vi overtog designvirksomheden Gramstrup og IdentityPeople – derved fik vi nogle nye kunder. Samtidig fortsatte vi den positive udvikling, der begyndte i slutningen af 2009, og vi ser positive resultater af vores nye satsninger, hvilket vil sige digitale kunder og oplevelseskommunikation,” siger adm. direktør i Bysted, Bo Søby Kristensen.

Oplevelseskommunikation forener design- og digitalkommunikation, herunder også 3D. Et eksempel herpå er Københavns Befæstning, der er et af bureauets store projekter, og som gøres levende via bl.a. applikatoner og virtuelle skattekort.

De vellykkede overtagelser af hhv. Gramstrup og IdentityPeople har ifølge Bo Søby Kristensen givet bureauet blod på tanden.

“Det skal kædes sammen med vores svenske moderselskab, Intellecta, der også har haft et godt 2010. Signalet er tydeligt: Man ønsker en større koncern. Det sker bl.a. ved at købe yderligere selskaber – og der er afsat penge til formålet. I Danmark kan det ske på to måder: At vi køber et lille designbureau eller digitalbureau ind i Bysted, eller at der købes andet dansk bureau, der fortsætter under eget navn,” siger Bo Søby Kristensen.

Og netop et kommunikationsbureau – og ikke nødvendigvis et mindre – kunne være målet for et selvstændigt opkøb. Dermed kunne Bysted få en konkurrent i familien, men det er intet særsyn: I Sverige har Intellecta således fem forskellige kommunikationsbureauer.

I første omgang koncentrer Bo Søby Kristensen sig om Bysted – men er, som Intellectas danske repræsentant, også med i den indledende fase i de aktuelle bureausonderinger.

“2011 forventes at blive endnu bedre for Bysted end 2010. På koncernniveau forventer man også et godt år, men det skal også bruges på at investere, således at 2012 bliver det bedste nogensinde i koncernen,” siger Bo Søby Kristensen.

Nøgletal for Bysted

  • Bruttoavance 38,646 mio. kr. +27,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 743.192 kr. +17,5 pct.
  • Lønandel 66,3 (73,8)
  • Resultat af primær drift +4,779 mio. kr. +761,1 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club