Call me vender tilbage til purpose-rødderne 

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

”Tal ordentligt” var purpose-pionér og fik ros fra award-juryer og kunder. Nu vender Call me tilbage – ikke til casen, men til at tage alvorlige emner op i markedsføringen. Se filmen her

Timingen er interessant, når Call me i dag – med sit nye bureau, Brandhouse/Subsero – lancerer en ny kommunikationsplatform og en ny kampagne. 

For i denne uge er det præcis 10 år siden, at lavpris-teleselskabet vandt en løve i Cannes for ”Tal ordentligt”-kampagnen. Det har intet andet dansk teleselskab præsteret – hverken før eller siden. 

”Tal ordentligt” var også en sjældenhed, hvad angår indholdet: Et purposedrevet fokus på tonen mellem mennesker. Og et purpose, der voksede ud over lavpris-elementet hos Call me. Brandet blev opfattet dyrere, end det reelt var, så forrige år sagde selskabet farvel til denne arv. For nu skulle der kommunikeres enkel og billig telefoni. 

Når Call me’s nye kommunikationsplatform tiltrækker sig mere opmærksomhed, end hvad et lavprisselsskab måske kunne forvente, skyldes det en tilbagevenden til gamle dyder – som reelt er ret tidssvarende. 

Eva Lundgren tiltrådte for et år siden som brand- og marketingdirektør for både Telia og Call me. Hun fortæller: 

”Tal ordentligt-universet står den dag i dag stærkere, end jeg havde troet. Det fortæller noget om styrken i at være relevant. Det skal Call me fortsat være. Og der er mange eksempler på stærke purpose-drevne positioner, som harmonerer fint med value-for-money. Nu fokuserer vi ikke kun på tonen, men breder det ud til kvaliteten af god kommunikation.”

Kommunikationsplatformen hedder ”Den bedste forbindelse er den, vi har med hinanden”, men det er ikke kun de bedste situationer, som Call me fremhæver:

”Vi lyser på dér, hvor det ikke fungerer. Vi tager fat på højaktuelle emner som ensomhed og stress. Vi ønsker at komme i dialog med danskerne, og vi vil lytte til de eksperter, der kan give emnerne dybde og perspektiv. Sammen bliver vi stærkere,” siger Eva Lundgren. 

Gammelt og nyt logo for Call me:

Purpose-rødderne stikker dybt hos Call me, og den nye platform føles allerede forankret:

”Dette er ikke kun en kampagne, men en del af vores kultur og brand-DNA. Det ses bl.a. i, at de enkelte afdelinger har budt ind med, hvordan ‘den bedste forbindelse er den, vi har med hinanden’ kan foldes ud,” siger Eva Lundgren.

Et socialt bundtræk er én ting – og en god ting – men hvad med KPI’erne og trangen til at placere prisskiltet godt og længe i filmene?

”Succeskriteriet er, at kommunikationen lander rigtigt – og at Call me står for god kvalitet til en fornuftig pris. Men vi bringer også disse emner frem til at skubbe til en adfærd og – sammen med specialister – se på, hvor vi kan bidrage,” siger Eva Lundgren og uddyber:

”Nogle af mine favoritter er netop der, hvor vi går lav-taktisk til værks. I stedet for f.eks. at kommunikere ‘Fri tale’ siger vi ‘Fri Hej-Morfar’. Samtidig kommer vi også til at arbejde med vores eget navn. Ikke at vi ændrer Call me, men vi er bevidste om, at de gode forbindelser, vi har med hinanden, også er at snappe og tekste. Så det er ikke kun call, og det er i øvrigt heller kun ‘me’, men dig og mig – og os.”