I 1987 var Cannes Predictions Reel reelt en filmrulle. Leo Burnett kom med sine bud på vindere ved Cannes Lions, og de ramte pænt plet. 30 år senere ruller bureauet fortsat forudsigelserne ud – herhjemme sammen med Creative Circle og Cannes-repræsentanten TV 2.
Det skete i dag foran et par hundrede kreative ved et arrangement i Grand Teatret i København, og i morgen kommer turen til Aarhus, i Øst for Paradis.
Bureaubiz har bedt Katrine Granholm, Creative Lead hos MediaCom Beyond Advertising, om at fremhæve træk og tendenser ud fra de 25 film hun har set:
”Purpose-bølgen ruller fortsat. Vi ser mange – og relativt lange – film i den nødvendige sags tjeneste. Det er glædeligt, når brands kan gøre en forskel – f.eks. Samsung og Pocket Patrol. Vi ser også en del empowerment – med målet om at ranke ryggen. Det nye ligger i, at et kunst-objekt bruges som budskab. Vi så en håndfuld eksempler på, at et værk er kommunikationen. Det er en anden måde at tale purpose og empowerment på, når man laver et fælles symbol at samles om.”

Katrine Granholm uddyber:
”Trafiksikkerhed bliver udtrykt med kunstværket Graham, female empowerment ses i skulpturen Fearless Girl, flygtninge får ikke deres egen stemme, men en nationalsang og et flag – inspireret af redningsveste. Læg dertil en sky, der regner tequila og sælger Mexico, og 10 Game of Thrones-døre fra stormskadede træer, som sælger Irland.”

En tredje tendens er at vise nye teknologier og formater på spændende måder – noget, Cannes Lions har gjort os forvænt med. Fra rullen kan nævnes Gatorade og Samsungs The Ostrich.
Der er også plads til de mindre punktnedslag – herunder ligheden mellem Like My Addiction og Evan, om hhv. alkoholisme og skoleskyderier.
”Begge film leger med den samme mekanik: At kigge nøje efter. De fungerer således på to plan,” siger Katrine Granholm og tilføjer:
”Vi ser også et lille comeback til de absurde film – det er både Old Spice, Play Station og Kenzo gode eksempler på.”
Med Creative Circle som arrangør er det nærliggende at drage en parallel til den nyligt afholdt Creative Works.
”Storydoing er fremtrædende træk, og Predictions Reel har Nikes ’Unlimited Stadium’ og IKEA’s madpapir som eksempler. Det er fin innovation. Og så er de film, som jeg ved, at jeg vil huske i lang tid efter: Coca-Cola, der har en målsætning om at få en nation til at lære sit landshold at kende, Amnestys ‘The Refugee Nation’ og Spanish Lottery, der virkelig ramte mig,” siger Katrine Granholm.
Predictions Reel 2017:
1. “We’re The Superhumans”
4Creative, London
2. Donate Life, “The World’s Biggest Asshole”
The Martin Agency, Richmond
https://youtu.be/-FeybXs18tk
3. Ikea, “Cook This Page”
Leo Burnett, Toronto
4. State Street Global Advisors, “Fearless Girl”
McCann, New York
https://youtu.be/AGGE8GDA408
5. H&M, “Come Together”
adam&eveDDB, London
https://youtu.be/VDinoNRC49c
6. Transport Accident Commission, “Meet Graham”
Clemenger BBDO, Melbourne
7. Samsung, “The Ostrich”
Leo Burnett, Chicago
https://youtu.be/hjKd24UCPYY
8. Nike, “Unlimited Stadium”
BBH, Singapore
9. Sandy Hook Promise, “Evan”
BBDO, New York
10. Nike, “Time is Precious”
Wieden + Kennedy, Portland
https://youtu.be/hncWOZawsWo
11. Gatorade, “Serena Williams’ Match Point”
TBWA\Chiat Day, Los Angeles
Se film her.
12. Old Spice, “Smell ‘Em Who’s Boss”
Wieden + Kennedy, Portland
https://youtu.be/UVAjm8b7YFg
13. Geico, “Condensed Ads”
The Martin Agency, Richmond
https://youtu.be/Ar68sfnPq0E
14. Mexico Tourism, “Tequila Cloud”
Lapiz, Chicago
15. Lottery, “December 21st”
Leo Burnett, Madrid
16. Coca-Cola, “The Line-Up Song”
FP7, Cairo
17. Apple, “Stroll”
TBWA\Media Arts Lab
https://youtu.be/CvVvwh3BRq8
18. John Lewis, “Buster the Boxer”
adam&eveDDB, London
https://youtu.be/sr6lr_VRsEo
19. Tourism Ireland, “Doors of Thrones”
Publicis Worldwide, London
20. Sony PlayStation, “Gravity Cat”
Hakuhodo, Tokyo
https://youtu.be/0INIMjvtCL4
21. Amnesty International, “The Refugee Nation”
Ogilvy & Mather, New York
22. Kenzo, “My Mutant Brain”
Framework, London
https://youtu.be/ABz2m0olmPg?list=PL8y1aca3m-9WQLMnwU9ms8d-_Ct5nqQvm
23. Addict Aide, “Like My Addiction”
BETC, Paris
https://youtu.be/a4NqzdPxexQ
24. “Pocket Patrol”
Leo Burnett, Sydney
https://youtu.be/zNhiha99POQ
25. Burger King, “Burning Stores”
David, Miami