Cannes Predictions: 25 vinder-bud og 3 tendenser

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Bureaubiz fejrer 30-året for at forudsige vindere i Cannes. De senere års tendenser, empowerment og purpose, ser vi stadig, men helt så forudsigeligt er det ikke. Se listen, filmene og få en kommentar fra en kreativ direktør her.

I 1987 var Cannes Predictions Reel reelt en filmrulle. Leo Burnett kom med sine bud på vindere ved Cannes Lions, og de ramte pænt plet.  30 år senere ruller bureauet fortsat forudsigelserne ud – herhjemme sammen med Creative Circle og Cannes-repræsentanten TV 2.

Det skete i dag foran et par hundrede kreative ved et arrangement i Grand Teatret i København, og i morgen kommer turen til Aarhus, i Øst for Paradis.

Bureaubiz har bedt Katrine Granholm, Creative Lead hos MediaCom Beyond Advertising, om at fremhæve træk og tendenser ud fra de 25 film hun har set:

Purpose-bølgen ruller fortsat. Vi ser mange – og relativt lange – film i den nødvendige sags tjeneste. Det er glædeligt, når brands kan gøre en forskel – f.eks. Samsung og Pocket Patrol. Vi ser også en del empowerment – med målet om at ranke ryggen. Det nye ligger i, at et kunst-objekt bruges som budskab. Vi så en håndfuld eksempler på, at et værk er kommunikationen. Det er en anden måde at tale purpose og empowerment på, når man laver et fælles symbol at samles om.”

Katrine Granholm, Creative Lead hos MediaCom Beyond Advertising, har fundet tre tendenser i de 25 film, der er at finde på den Cannes Predictions Reel, der blev offentliggjort i dag.

Katrine Granholm uddyber:

”Trafiksikkerhed bliver udtrykt med kunstværket Graham, female empowerment ses i skulpturen Fearless Girl, flygtninge får ikke deres egen stemme, men en nationalsang og et flag – inspireret af redningsveste. Læg dertil en sky, der regner tequila og sælger Mexico, og 10 Game of Thrones-døre fra stormskadede træer, som sælger Irland.”

På en dag, hvor Berlingskes tophistorie er, at ”Danmark rutsjer ned ad turisme-rangliste”, er det tankevækkende at se to turistlandes reklamer blandt de 25 film på Predictions Reel. Her ses en tequila-sky, der skal få tyskere til at rejse til Mexico.

En tredje tendens er at vise nye teknologier og formater på spændende måder – noget, Cannes Lions har gjort os forvænt med. Fra rullen kan nævnes Gatorade og Samsungs The Ostrich.

Der er også plads til de mindre punktnedslag – herunder ligheden mellem Like My Addiction og Evan, om hhv. alkoholisme og skoleskyderier.

”Begge film leger med den samme mekanik: At kigge nøje efter. De fungerer således på to plan,” siger Katrine Granholm og tilføjer:

”Vi ser også et lille comeback til de absurde film – det er både Old Spice, Play Station og Kenzo gode eksempler på.”

Med Creative Circle som arrangør er det nærliggende at drage en parallel til den nyligt afholdt Creative Works.

”Storydoing er fremtrædende træk, og Predictions Reel har Nikes ’Unlimited Stadium’ og IKEA’s madpapir som eksempler. Det er fin innovation. Og så er de film, som jeg ved, at jeg vil huske i lang tid efter: Coca-Cola, der har en målsætning om at få en nation til at lære sit landshold at kende, Amnestys ‘The Refugee Nation’ og Spanish Lottery, der virkelig ramte mig,” siger Katrine Granholm.

Predictions Reel 2017:

1. “We’re The Superhumans”
4Creative, London

2. Donate Life, “The World’s Biggest Asshole”
The Martin Agency, Richmond

3. Ikea, “Cook This Page”
Leo Burnett, Toronto

4. State Street Global Advisors, “Fearless Girl”
McCann, New York

5. H&M, “Come Together”
adam&eveDDB, London

6. Transport Accident Commission, “Meet Graham”
Clemenger BBDO, Melbourne

7.   Samsung, “The Ostrich”
Leo Burnett, Chicago

8.  Nike, “Unlimited Stadium”
BBH, Singapore

9. Sandy Hook Promise, “Evan”
BBDO, New York

10. Nike, “Time is Precious”
Wieden + Kennedy, Portland

11. Gatorade, “Serena Williams’ Match Point”
TBWA\Chiat Day, Los Angeles

Se film her.

12. Old Spice, “Smell ‘Em Who’s Boss”
Wieden + Kennedy, Portland

13. Geico, “Condensed Ads”
The Martin Agency, Richmond

14. Mexico Tourism, “Tequila Cloud”
Lapiz, Chicago

15. Lottery, “December 21st”
Leo Burnett, Madrid

16. Coca-Cola, “The Line-Up Song”
FP7, Cairo

17. Apple, “Stroll”
TBWA\Media Arts Lab

 18. John Lewis, “Buster the Boxer”
adam&eveDDB, London

19. Tourism Ireland, “Doors of Thrones”
Publicis Worldwide, London

20. Sony PlayStation, “Gravity Cat”
Hakuhodo, Tokyo

21. Amnesty International, “The Refugee Nation”
Ogilvy & Mather, New York

22. Kenzo, “My Mutant Brain”
Framework, London

23. Addict Aide, “Like My Addiction”

BETC, Paris

24. “Pocket Patrol”
Leo Burnett, Sydney

25. Burger King, “Burning Stores”
David, Miami