Cannes: Danmark overgår sig selv – og Sverige

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Halvvejs i Cannes Lions står det klart at den danske reklamebranche aldrig har stået stærkere til VM i reklame. Selv svenskerne har pt. fået baghjul.

”Når vi nu ikke kan slå svenskerne i popmusik, så er det fedt, at vi kan slå dem i reklame.” Sådan lød ordene fra scenen fra Sys Bjerre, der i går optrådte på TV2’s danskerstrand i Cannes.

Og den populære rødhårede sangerinde er ikke helt galt afmarcheret, for Danmark har aldrig før præsteret så stærkt halvvejs i Cannes Lions, som – udover at være verdens største kreativitetsfestival – også fungerer som uofficielt VM i reklame.

Midtvejsstatus i det sydfranske er, at Danmark har vundet 12 løver som fordeler sig på 3 af guld, 5 af sølv og 4 af bronze.

Og selvom festivalen i det franske langt fra er færdig – og der er flere løver i udsigt – er der ingen i reklameland, der kan huske, at Danmark nogensinde har haft en større prishøst halvvejs henne i forløbet.

Som i så mange andre sammenhænge står det lige for at sammenligne sig med de svenske naboer, når Danmark skal vurdere sin succes.

Det plejer dog ikke at være sjov læsning, at sammenligne de danske reklame-meritter med de svenske.

Men i år er det anderledes.

Som nedenstående graf viser, har Danmark indtil videre præsteret et enkelt løve-nøk bedre end vores, i reklameverdenen, højtestimerede broderfolk.

Den omvendte verden
At Danmark har fanget flere løver end Sverige er et fuldstændig anderledes billede i forhold til, hvad vi er vant til.

Sædvanligvis er vinderratioen nemlig 1:10 i Sveriges favør.

I 2016 vandt Sverige 54 løver holdt op imod 7 til Danmark. Året før, i 2015, var fordelingen knap så skæv, selvom Sverige så klart havde overhånden med 24 løver mod Danmarks 16.

Går vi længere tilbage i tiden er mønstret det samme: I 2012 var Sverige også i et gevaldigt løvehumør og scorede 48 statuetter mod Danmarks 8.

Bureaubiz har fanget Cannes-veteranen Niels Heilberg, creative director på Hjaltelin Stahl, for at høre, hvad han læser ud af den nye løve-mæssige magtbalance Danmark og Sverige imellem:

”I år er jo fuldstændig anderledes end det, vi plejer at se. Danmark er ganske enkelt nået til et hidtil uset højdepunkt i forhold til den globale kreative arena. Vi er blevet et land i kreativ verdensklasse.”

Niels Heilberg fortsætter:

”Med et par håndfulde bureauer og annoncører med et så højt niveau, kan vi på visse punkter, bl.a. prishøst og international anerkendelse, tillade os at sammenligne os med svenskerne. Det er helt uhørt og virkelig flot. Dette års resultat varsler en ny og international æra for Danmarks kreativitet.”

Hos brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation er direktør, Tine Aurvig-Huggenberger, også begejstret for den danske Cannes-succes:

“Dette her er intet mindre end fantastisk for Danmark. Det sætter et meget direkte spotlight på Danmark og den danske reklamebranche. Store internationale virksomheder vil kigge mod Danmark, når de skal have udført kreativt arbejde, hvilket er betydningsfuldt både i forhold til innovation og i forhold til konkrete arbejdspladser. Den danske reklamebranche kan noget helt særligt, når det handler om at forene kompetencer på tværs, hvilket de vundne løver er gode eksempler på.”

De indtil videre dansk-vundne løver til Cannes Lions 2017:

PR – 5 løver
Guld: The DNA Journey for momondo – & Co
Guld: Google Sheep View for Visit Faroe Islands – Liquidminds
Sølv: The DNA Journey for momondo – & Co
Sølv: The DNA Journey for momondo – & Co
Sølv: Google Sheep View for Visit Faroe Islands – Liquidminds

Promo & Activation – 2 løver
Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey
Bronze: All That We Share for TV 2 – & Co

Cyber – 4 løver
Guld: Alt det vi deler for TV 2 – &Co.
Bronze: Alt det vi deler for TV 2 – &Co.
Bronze: Google Sheep View for Visit Faroe Islands – Liquidminds
Bronze: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Direct – 1 løve
Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Har du en kommentar til Danmarks formidable Cannes Lions-år, så skriv nedenfor.