Cannes: Danske priser & reaktioner

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Et episk dansk Lions år er ved at være ved vejs ende. Her den afsluttende oversigt over de danske løver og reaktioner fra forskellige dele af branchen.

For 25 år siden var det navne som Vilfort, Laudrup og Poulsen, der vakte begejstring til EM i Sverige. I år var det helt andre navne som &Co., Liquidminds og Uncle Grey, der trådte i karakter og tog VM-guld hjem til Danmark.

Selvom det ikke afføder en folkefest på Rådhuspladsen, er det uomtvisteligt et år, der vil indskrive sig ind i den danske bureauhistorie.

I år havde Cannes Lions samlet set fået 2.225 indsendelser fra 77 forskellige lande. 272 af indsendelserne var fra lille Danmark, der i denne sammenhæng ikke længere er så lille. De 272 indsendelser blev nemlig vekslet til hele 46 shortlister, hvoraf 22 var en løve værd – hvilket er dansk løverekord.

Løve-høsten 2017 nåede op på: 3 guld-løver, 12 sølv-løver og 8 bronze-løver.

Bureaubiz har indhentet reaktioner fra forskellige profiler og endvidere hørt, hvordan Dansk Erhverv vurderer fremgangen.

Jens Peter Jensen, partner i Hjaltelin Stahl, var selv i Cannes i år, hvor han gav sit besyv med:

”Nu kender jeg ikke den historiske løve-statistik, men årets prishøst lader til at være en all time high. På nationalt niveau vidste vi jo godt, hvor højt niveauet har været de sidste par år. Og nu kan vi så konstatere, at niveauet faktisk er verdensklasse. Det er fantastisk for hele branchen og vores ry som kreativ nation i den store omverden. En stor tak til de bureauer og deres kunder, der har vist os vejen til den øverste hylde i Cannes.”

Selvom han er en garvet Cannes veteran, mindes Jens Peter Jensen, partner i Hjaltelin Stahl, ikke en Cannes gevinst i nærheden af indeværende års.

Hos Creative Circle Award er forkvinde Dorte Nielsen heller ikke til at skyde igennem efter den danske kreative succes-bølge:

”Det har været en hel eminent uge for Danmark. Bedre bliver det ikke. Aldrig har dansk kreativitet gjort det så godt internationalt, hvillket også har afspejlet sig ved, at vi aldrig før har delt så meget guld ud til Creative Circle Award, som i år. Dansk kreativitet har taget det kvantespring fremad, som vi har drømt om. Jeg kan kun glæde mig – og vil på Creative Circle Awards vegne gerne ønske bureauerne og annoncørerne et stort tillykke.”

De mange guldpriser til CCA, gav Dorte Nielsen et praj om, at det kunne gå hen og blive et særligt godt år i Cannes.

Formanden for den danske Public Relations Branche og partner i Lead Agency, Kresten Schultz-Jørgensen, stemmer i med en lykønskning:

“Først og fremmest er det jo helt på sin plads at ønske et stort tillykke til de danske vindere og shortlistede. Som tidligere jurymedlem ved Cannes Lions ved jeg, hvor højt niveauet er – og det findes nok ikke meget højere inden for branchen. Og når danske bureauer så klarer sig så utrolig godt, er det selvfølgelig et kæmpe skulderklap, men det er i den grad også med til at understrege, at vi som branche har noget at byde på.”

Kresten Schultz-Jørgensen lykønsker den danske branche.

Hos brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation er direktør, Tine Aurvig-Huggenberger, også svært begejstret for den danske optur i Cannes:

“Dette her er intet mindre end fantastisk for Danmark. Det sætter et meget direkte spotlight på Danmark og den danske reklamebranche. Store internationale virksomheder vil kigge mod Danmark, når de skal have udført kreativt arbejde, hvilket er betydningsfuldt både i forhold til innovation og i forhold til konkrete arbejdspladser. Den danske reklamebranche kan noget helt særligt, når det handler om at forene kompetencer på tværs, hvilket de vundne løver er gode eksempler på.”

For at indhente et blik udefra bureauboblen har Bureaubiz fanget Daniel Møller Jensen, der sidder med ansvaret for kommunikations- og PR-bureauer som sekretariatschef og politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Er den danske branches meritter i Cannes noget man lægger mærke til hos Dansk Erhverv?

”I allerhøjeste grad. Vi har en lang række PR-, reklame- og kommunikationsbureauer blandt vores medlemmer, og det er vi meget stolte af. Så vi har haft kikkerten rettet mod Cannes under hele festivalen og holdt nøje øje med, hvem der er blevet shortlistet og hvem der har vundet – og så kan vi jo ikke lade være at glæde os hver gang et dansk bureau gør sig positivt bemærket”

Hvad læser I ud af de gode resultater hos Dansk Erhverv?

”De flotte resultater giver nogle indikationer på, hvordan står det til med kreativiteten og talentmassen i den danske kreative branche, hvor man – med dansk ydmyghed – måske har gået og spurgt sig selv: ’Kan vi noget her i lille Danmark, eller tror vi bare vi kan noget?” Nu har man med denne internationale anerkendelse virkelig bevist, at man kan noget og faktisk er ’toppen af poppen’. Og det smitter af på en branche, der i forvejen er inde i rigtig god udvikling.”

Hvilken betydning tror du, at dette ’guldår’ kommer til at få?

På den korte bane betyder det, at danske som internationale medier skriver om den danske kreative branche, og flere bliver opmærksom på hvad de danske bureauer kan, hvilket giver et stort rygstød. Og på sigt vil flere virksomheder få øjnene op for den værdi, som PR-, reklame- og kommunikationsbureauer skaber og kan skabe. Det kan smitte positivt af på vækst og beskæftigelse i branchen.”

Oversigt: De 23 danske vundne løver i Cannes 2017:

PR: 5 løver
Guld: The DNA Journey for Momondo – & Co.
Guld: Google Sheep View for Visit Faroe Islands – Liquidminds
Sølv: The DNA Journey for Momondo – & Co
Sølv: The DNA Journey for Momondo – & Co
Sølv: Google Sheep View for Visit Faroe Islands – Liquidminds

Promo & Activation: 2 løver
Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey
Bronze: All That We Share for TV 2 – & Co.

Cyber: 4 løver
Guld: Alt det vi deler for TV 2 – &Co.
Bronze: The DNA Journey for Momondo – & Co.
Bronze: Google Sheep View for Visit Faroe Islands –Liquidminds
Bronze: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Direct: 1 løve
Sølv
: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Media: 2 løver
Sølv:
 Name Change for Spar-kæden – Another
Sølv: Drag Drop & Go for Cheapflights – UncleGrey

Entertainment: 1 løve
Sølv: Alt det vi deler for TV 2 – &Co.

Film Craft: 3 løver
Sølv: Mash Up for Det Kgl. Teater – New Land + Wichmann/Schmidt.
Bronze: Mash Up for Det Kgl. Teater – New Land + Wichmann/Schmidt.
Sølv: The DNA Journey – Bacon.

Film: 4 løver 
Sølv: The DNA Journey for Momondo – & Co
Sølv: The DNA Journey for Momondo – & Co
Bronze: Alt det vi deler for TV 2 – & Co
Bronze: Alt det vi deler for TV 2 – & Co

Young Lions – Cyber: 1 Løve
Sølv: Fie Lyster og Casper Mandrup.