Cannes eller ej – her er jeres svar!

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Reklamefolk fra hele verden er valfartet til det sydfranske for at være en del af Cannes Lions. Men hvor meget fylder festivalen egentlig i det danske bureau- og marketinglandskab? Bureaubiz-læserne har forholdt sig til, om Cannes er mere end sol og drinks.

Det bliver ikke større.

Siden den spæde begyndelse i 1954 har Cannes Lions været det ypperste inden for reklame. Det er her, man skal ses og høres – her, man skal høste anerkendelse.

Reklamefestivalen er gennem årene blevet kritiseret for at være en lukket fest med for høje priser, for meget hat og briller, for meget navlepilleri og for lidt udsyn etc. Men er Cannes som så mange andre succeser blot noget, man elsker at hade? Og deltager folk overhovedet i den festival, som de har en mening om?

På Bureaubiz besluttede vi os for at tage temperaturen på den danske reklamebranches syn på Cannes Lions, og 95 læsere tog udfordringen op og deltog i vores onlineundersøgelse tidligere på måneden.

Af de 95 er mere end to tredjedele ansat i bureaubranchen, heraf langt de fleste på et reklamebureau.

Lidt flere end hver tiende er freelancer, mens godt 5 pct. sidder i en marketing-/annoncørfunktion i en virksomhed og altså er kunde hos bureauerne.

De resterende i kategorien ’Andet’ er typisk studerende.

Har du været der?
De adspurgte i Bureaubiz’ Cannes-undersøgelse fordeler sig ligeligt mellem dem, der aldrig har deltaget i Cannes Lions og dem, der har.

Blandt de, der har haft fornøjelsen, var muligheden for at deltage i de hæderkronede prisoverrækkelser bemærkelsesværdigt nok det mindste trækplaster.

Hele 66 pct. procent har til gengæld angivet det kreative og inspirerende miljø som en af hovedårsagerne til at drage til Cannes.

En deltager skriver:

”Jeg synes, det er supervigtigt og hyggeligt at være afsted og deltager hvert år.”

Ifølge Bureaubiz’ undersøgelse er også sol, strand, fester og kolde drinks en vægtig faktor for deltagelse, men denne er skarpt efterfulgt af mere fagligt funderede begrundelser som ’Gode netværksmuligheder” og ’Informative talks’.

Cannes? Det er sol og drinks!
Når pilen peger på andre, er fagligheden imidlertid ikke i højsædet. Næsten tre ud af fire af de, der aldrig har været til Cannes Lions, tror, at hovedbegrundelsen for deltagelse er sol, strand, fester og kolde drinks.

60 pct. angiver personalegode som en hovedfaktor, dog på niveau med gode netværksmuligheder.

Endelig føler knap en tredjedel sig overbevist om, at andre tager til Cannes med prisoverrækkelserne som et primært formål.

Denne læser er broadcaster og har selv deltaget i Cannes Lions som et personalegode:

”80 pct. af deltagerne bruger det faglige som undskyldning for at tage til Cannes og drikke sig ned. På firmaets regning. Det bliver til ret store udskrivninger og desperate forsøg på at retfærdiggøre turen. Hvad hvis festivalen foregik uden strand og sol? Ville lige så mange rejse derned?”

”Svinsk dyrt”
Prisen for at blive en del af det gode selskab i Cannes har navnlig de senere år været genstand for kritik. Det mest solgte adgangspas, som lukker en deltager inden for i varmen til samtlige talks, prisuddelinger og den afsluttende fest, koster i år 3.365 euro svarende til omkring 25.000 kr.

Grundet kritikken blev prisniveauet sidste år justeret, men knap 62 pct. af respondenterne i Bureaubiz’ undersøgelse mener fortsat, at det er så højt, at de enten ikke vil eller kan deltage.

”Det er alt for dyrt ift. value for money. Man får et bedre produkt til en bedre pris ved f.eks. SXSW,” som en skriver.

Nogle kalder prislejet ”fuldstændigt latterligt” og ”svinsk dyrt”, mens flere har svaret, at de ikke kender prisen på deltagelse, fordi de får turen betalt.

Kun godt 3 pct. synes, at prisen er fair.

En gevinst for bureauet?
Betydningen af at vinde priser i Cannes deler vandene blandt Bureaubiz’ læsere.

De fleste mener, at det primært gør en forskel for bureauets egen selvfølelse, men næsten lige så mange finder, at hæder ved Cannes Lions gør bureauet mere attraktivt for fremtidige kunder.

Eller som en skriver:

”Det gør bureauet mere respekteret inden for branchen. Motiverer nuværende medarbejdere og gør bureauet mere attraktivt for kreative talenter. Alt i alt gør det, at bureauet vækster både i forhold til kreativitet, image og økonomi på længere sigt.”

Ananas i egen juice
En del mener dog også, at annoncørerne er fuldstændigt ligeglade. En respondent kalder Cannes Lions for ”ananas i egen juice”, mens en anden giver bureaubranchen følgende svada med på vejen:

”Når en branche har behov for at fejre sig selv, har den et identitetsproblem.”

En ansat på et digitalbureau har aldrig været i Cannes og kalder awards generelt for ”en lidt underlig størrelse”:

”Det er da altid rart at få anerkendt sit arbejde, men det er pudsigt, at branchen udadtil virker mere optaget af prisuddelinger end af kundetilfredshed, mersalg eller enduser delight.”