Cannes-festivalen sletter reklame

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men kun i navnet. Det sker for at understrege festivalens bredde.

Siden 1954 har Cannes rummet en reklamefestival, som i de sidste 15-20 år har udviklet sig til verdens mest prestigegivende reklamepris.

Hovedfokus har i mange år været på reklame, men det har ændret sig gennem de sidste 5 år, og når festivalen til sommer bliver afviklet for 58. gang, så er der sket et navneskift.

Cannes er ikke mere en reklamefestival, men hedder nu Cannes Lions International Festival of Creativity. Ikke ulogisk når man ser på mængden af konkurrencer, som nu omfatter Film, Press, Outdoor, Cyber, Media, Direct, Radio, Promo & Activation, Design, PR, Film Craft, Titanium & Integrated – og så den nyeste Creative Effectiveness.

Hertil kommer et meget omfattende seminar-program, der spiller en stdigt vigtigere rolle for hele festivalen.

“Hvis man ser på arbejdet og lytter til samtalerne, der foregår i Cannes, erkender man meget hurtigt, at eventen har udviklet sig langt ud over det rene reklame. Mange af Grand Prix’erne tildeles erfaringer, teknologier, sociale medier, brugergenereret indhold, services og events, og vi behøver at understrege den forandring,” siger festvalens CEO, Philip Thomas.