Cannes Lions har offentliggjort årets første shortlister – for hhv. Titanium, Innovation og Glass – The Lion for Change.
Det er hurtigt overset i størrelse, for de tre shortlister har tilsammen under 60 nominerede. Men ikke i anseelse, for Titanium er überkategorien, hvor kun tidligere jurypræsidenter har adgang til at bedømme indsendelser. Her var både Backup Ukraine (Virtue) og Chillboards (Nord DDB) nomineret sidste år.
Glass – The Lion for Change blev stiftet i 2015 for at hylde kulturforandrende kreativitet. En kategori, der tager fat om ulighed mellem kønnene og kønsfordomme i reklamer. Og her er Bacon shortlistet i år som produktionsselskab i casen Moms Mean Business fra ZenBusiness.
Casen, der vandt bronze i forrige måned ved Clio Awards, tager afsæt i, at 3,5 mio. mødre i USA forlod eller mistede deres job under covid19-pandemien. ZenBusiness tilbyder disse mødre muligheden for at stifte egen virksomhed – og dækker etableringsomkostningerne.
Her er den shortlistede film: