Cannes Lions slår igen-igen-igen sin egen rekord i indsendelser, og med godt 13.500 delegerede fra ca. 90 lande – samt et broget program – kan verdens største kreativitetsfestival virke svær at skyde sig ind på.
Et godt sted for danske bureauer og annoncører at begynde er ved at blive shortlistet.
Og det er netop, hvad DDB Copenhagen og Kræftens Bekæmpelse har gjort.
Lions Health åbner ballet lørdag med to kategorier, Pharma og Health & Wellness. Her er tilsammen godt 2.500 arbejder indsendt, og mindre end hver 8. arbejde kom på shortlisten – herunder altså det danske arbejde, Cool uden røg, som var blandt dem Bureaubiz fremhævede forleden. Se casen forneden.
I de kommende dage følger ikke færre end 22 andre shortlister, som Bureaubiz naturligvis gransker.
Programmet i Cannes Lions kan også være værd at kigge på – om ikke andet så for at følge det hamskifte, det har været igennem de senere år; fra globale CMO’s og kreative direktører til profiler inden for popkultur.
Blandt de 20 talere, som festival-organisationen selv fremhæver på sin forside, er en række, som snildt kunne have hængt ud i palæet, siden filmfestivalen sluttede i sidste måned: Skuespillere som Gwyneth Paltrow, Will Smith og Simon Pegg samt instruktører og producere som Oliver Stone og Harvey Weinstein. Læg dertil Iggy Pop.
Cannes Lions kalder det ’Home to the world’s most creative minds’, og det sigter jo højt … og bredt.
Cannes Lions 2016 – danske resultater
Lions Health
Shortlistet
- Health & Wellness: DDB Copenhagen for Kræftens Bekæmpelse med Cool uden røg
https://www.youtube.com/watch?v=QLtb5YX1Y48