Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

TV 2 vil gerne bringe Cannes til Danmark i form af Winners Day. Men arrangementet blev aflyst på grund af for få tilmeldinger. TV 2 har dog ikke opgivet konceptet.

Cannes-festivalen oplevede et markant fald i danske deltagere i år, og så meget desto mere skulle der være potentiale for konceptet om at bringe Cannes til Danmark.

Sidste år var første gang, hvor TV 2 var officiel dansk repræsentant for festivalen, og i den forbindelse udviklede man konceptet Winner’s Day.

I år skule det så have været endnu større.

I stedet blev det endnu mindre, idet konferencen blev aflyst og der blot blev gennemført en udstilling over to dage.

“Vi synes, vi havde tilrettelagt et rigtig godt program i år, så vi havde sat snuden op efter endnu flere deltagere end sidste år. Men vi har måttet konstatere, at tiden ikke er til at bruge næsten en hel dag på et sådant arrangement, og vi ville ikke flyve folk ind fra USA for at lade dem tale for en halvtom sal”, siger TV 2’s marketingchef, Jacob Fischer.

Sidste år var der 120-130 deltagere og det skulle gerne have været tæt på fordoblet i år. Resultatet blev, at man ikke engang kunne leve op til sidste års niveau trods en ret aktiv markedsføring. Heller ikke en ekstra indsats i den sidste halvanden uge gav noget.

Programmet rummede bl.a. to amerikanere fra nogen af tidens hotteste bureauer – Droga5 og Crispin Porter + Bogusky – der skulle tale om henholdsvis Obama’s Florida-kampagne samt Burger King. Hertil kom en englænder fra Euro RSCG, der skulle tale om den store klima-kampagne, der blev lanceret i Cannes.

Prisen havde også fået et lille nøk op.

“Sidste år kom der grupper fra bureauerne, og derfor kan prisen også godt have været en problemstilling. Men nu vil vi tage en dialog med bureauerne og søge at bringe konceptet på plads. Vi synes stadig at konceptet med en konference og udstilling, hvor vi bringer Cannes til Danmark, er godt, og vi vil gentage det til næste år”, siger Jacob Fischer.

Den første dag kom der 40-50 til udstillingen og den anden dag, der var forbeholdt studerende kom der 70-80 stykker, hvilke Jacob Fischer karakteriserer som pænt i forhold til placeringen af udstillingen og fraværet af øvrigt indhold.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club