Af Peter Engholm 25@mail.dk

Store million-rabatter fra mediakøb i Tyskland er ikke gået videre, mener mejerigiganten, der trak Carat i retten. Nu siger en tysk dommer, at Carat skal åbne sine bøger.

Annoncørforeningens direktør, Otto B. Christiansen, udtalte for et års tid siden til Børsen, at bureauerne snyder deres kunder på filmproduktionen. Udløseren var den manglende gennemsigtighed i priserne.

Udtalelsen udløste nogen ret kradse svar fra bureauverdenen, og at tale om snyd i denne sammenhæng var nok også mere polemisk.

Det er det til gengæld ikke i en sag i Tyskland. Her føler Danone sig så grundigt snydt af Carat, at sagen er endt i retten. AdAge nævner beløbet 22 mio. dollar, svarende til godt 110 mio. kr.

Sagen er opstået i Tyskland og dækker perioden 2003-2005. Nu er den endt i retten i München, hvor dommeren mundtligt har afsagt en dom, der går Carat-ejeren Aegis Media imod. Bureauet skal lægge sine interne papirer frem, så sagen kan blive endeligt belyst – og striden afgjort.

Aegis Media afviser, at beløbet skulle være i nærheden af de nævnte 22 mio. dollar, og afventer rettens afgørelse på skrift, som ventes om 14 dage. Koncernen undrer sig over, at retten ikke finder det tilstrækkeligt, at man har oplyst om markedsstandarderne.

Striden står grundlæggende om omfanget af den gennemsigtighed, der var skrevet ind i parternes kontrakt om mediakøb. Tyske annoncører ser mediabureauer som leverandører, der skal give rabatter videre til deres kunder, mens mediabureauerne ser sig selv som brokere.

Til AdAge siger Gunnar Brune, adm. direktør for Lowe Deutchland:

“Begge modeller er rigtige, men jeg mener, at bureauerne er lidt tættere på sandheden. De tager en risiko, når de køber medieplads – særligt, når de har en kontrakt, hvor de kun tjener penge gennem de rabatter, de kan opnå.”

Skandaler i forbindelse med, hvordan bureauer håndterer rabatter, er set før i Tyskland. Den tidligere Aegis-chef, Aleksander Ruzicka, afsoner nu på fjerde år straffen på i alt 11 år, som han fik for – gennem sit eget firma – at have videreslogt den gratis tid, som tv-stationer havde givet bureauet som led i en aftalerne. Køberen var bureauet selv.

Tilbage til den aktuelle sag – her forventer iagttagere ifølge AdAge, at Aegis vil foretrække at betale Danone det krævede beløb frem for at lægge interne papirer frem for offentlighedens øjne.

Samarbejdet mellem Carat og Danone i Tyskland er gået i vasken. Mediacom er nu det nye bureau.

Til gengæld kan Carat så glæde sig over netop at have vundet Deutsche Bank’s milliardstore globale budget – fra Mediacom.

Kilde: AdAge og Brandrepublic

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club