Carat skal kæmpe for endnu et internationalt budget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den store svenske SCA-koncern har sendt sit globale mediabudget i spil, og arbejder samtidig på at reducere antallet af reklamebureauer.

I denne uge satte Arla gang i en konkurrence om sit europæiske mediebudget, som håndteres af Carat.

Nu har en anden af Carats store internationale kunder sat gang i en tilsvarende proces.

Det drejer sig om den store svenske koncern SCA, der rummer mærker som Libero, Libresse og Edet.

Budgettet vurderes af engelske Brandrepublic til ca. 850 mio. kr. og det forventes, at Carat skal forsvare sig mod andre store netværk.

Samtidig er SCA i gang med at gennemgå sine andre bureau-samarbejder med henblik på at indføre en mere central styring, således at man kan reducere de mere end 40 lokale bureauer, der arbejder med både above og below the line kommunikation, til et noget mindre antal.

“Vi mødes med alle vores leverandører og går gennem en analyse-fase med henblik på at finde en mere professionel måde at indkøbe på og indgå kontrakter,” siger Mats Berencreutz, der styrer processen.

I Danmark har Action Nordic SCA på kundelisten. Bureauet arbejder med trade og dialog i Norden, Grækenland, Rusland og Ungarn.

Det er ikke lykkedes at få oplyst, om der er andre bureauer.