Carat tager egen medicin

Peter Engholm
25@mail.dk

Få bureauer arbejder aktivt med at bygge deres brands og tage en position i markedet. Carat vil nu være blandt dem.

Skomagerens børn går i de dårligste sko, siger man – eller også kommer kundernes behov bare før ens egne, når det gælder bureau-arbejde.

Fakta er, at de færreste bureauer er decideret offensive, når det gælder om at markedsføre sig selv. Men nu vil Carat melde sig i den eksklusive kreds af bureauer, der søger at arbejde bevidst med deres egen branding og gøre forsøget med en relanceringsproces. Målet hedder, at Carat skal være Danmarks mest innovative mediebureau.

Indsatsen udspringer af en selvransagelse.

“Det, vi gør os kloge på, nemlig at skabe en klar og god position i markedet for vores kunder, har vi selv været dårlige til i de senere år. Der er rigtig mange, som kender Carat, men de færreste ved, hvad vi egentlig står for. Dét vil vi derfor arbejde på fremover, og vi kommer næppe til at finde et bedre tidspunkt end nu, hvor vi har opmærksomhed i markedet efter at have vundet to store annoncører; Danske Spil og DSB,” siger adm. direktør i Carat Mads Bredal.

Carats nye pay-off bliver “Redefining Media”, hvilket vil sige, at bureauet fremover vil tænke medier på nye måder. Men der lægges ikke umiddelbart op til store reklamekampagner. I stedet søger man at etablere nogle forpligtigelser – ikke bare internt men også ved at melde dem ud.

Desuden omfatter forpligtigelserne også samarbejdspartnere.

Carat holder i runde tal 500 møder om året med medierne – det være sig tv- og og radiostationer, printmedier og websites. Når medierne fremover kommer og præsenterer noget for Carat, skal de minimum have to nye idéer med.

Carat forpligter sig til gengæld til at være åben over for ideerne, idet bureauet fremover ikke må foreslå en kampagne, uden at der er minimum én ny idé i blandt.

Internt hos mediebureauet kommer der bl.a hver fredag fokus på ugens mest innovative tiltag, når de ansatte mødes til det ugentlige morgenmøde.

“På denne måde vil vi hele tiden være opdateret på mediemarkedet, og vi kan sammen skabe nye ting til vores kunder,” siger Mads Bredal og fortsætter:

“Vi vil være kendt for at være innovative. Vi var det første mediebureau i det hele taget, og vi vil være de første med det, der bliver vigtigt i morgen.”