Carat vinder klodens 3. største budget

Peter Engholm
25@mail.dk

I en konkurrence mellem fire mediabureauer løb Carat med GMs samlede mediabudget. ”Det skulle vi ha’ gjort for flere år siden,” siger GMs globale marketingdirektør.

Bureauer er gode til at markere – okay så; fejre – nye kunder. Vi gætter på, at der som minimum bliver hævet et enkelt glas – efter arbejdstid, naturligvis – og nikket tilfreds til hinanden hos Carat, idet man nu har landet General Motor-budgettet på 3 milliarder dollar, svarende til godt 17 mia. kr.

Bureaukonkurrencen, der tog sin begyndelse i slutningen af august, havde disse deltagere: Carat, der i forvejen havde GM i Europa (og således også Danmark), Interpublic Group of Cos, der havde GM i Latin- og Sydamerika, Starcom, der havde GM i USA – samt Omincom Media Group.

Nu samler klodens 3. største annoncør så al sit mediakøb og planning hos Carat. En beslutning, der naturligvis gør ondt på især Starcom, men også Interpublic Group of Cos – men samtidig en beslutning, der tilsyneladende er så begavet, at GMs globale marketingdirektør, Joel Ewanick, kun ærgrer sig over, at man ikke har gjort det noget før.

“Vi granskede præsentationerne, og en stor kompliment til Carat. Jeg har gennemgået dette i de seneste ni uger, og til sidst var det et spørgsmål om effektivisering – javist – men også om at hæve kvaliteten. Vi ser flere måder, at vi kan vokse sammen med Carat, og vi er parate til at skabe en ny kutlur. Vi skulle nok have gjort det her for flere år siden – det stod pinefuldt klart for os under præsentationsrunden,” siger Joel Ewanick til AdAge.

Selv om der bliver tale om en betydelig slankning i antallet af samarbejdspartnere, så forventer Joel Ewanick, at det vil tage nogle år, før man kan høste frugterne af det nye samarbejde.

Marketingdirektøren får i øvrigt mere at se til på pitch-fronten, for koncernens største mærke, Chevrolet, har en konkurrence kørende blandt reklamebureauer – også globalt.

“Den kreative side af sagen er endnu mere kompliceret end media-delen,” konstaterer Ewanick, der ikke forventer denne konkurrence afjgort før om flere uger.