For ikke så mange år siden ville man anse det som nærmest utænkeligt, at de store velkendte internationale bureaubrands ikke var til stede på det danske marked.
Men der er ikke mere noget, der er helligt. DMB&B forsvandt for en del år siden, Leo Burnett er væk og Y&R er blevet et dørskilt hos Bates.
Og at alt kan tænkes bliver nu yderligere understreget af, at Ogilvy og Grey planlægger en fusion i Sverige.
De er begge ejet af verdens største reklamekonglomerat, WPP Group, og fusionen vil skabe et bureau på 60-70 mand, hvis den gennemføres. Dermed får man en full-service organisation, der bedre kan konkurrere med bureauer som DDB, Lowe Brindfors og Forsmann & Bodenfors.
Fusionen har været helt tl tops i WPP hos Sir Martin Sorrell, og det danske islæt i fusionen bliver Grey Nordics chef, Carl Erik Kjærsgaard, der er udset som formand for bestyrelsen. Derimod er det endnu ikke klart, hvem der bliver adm. dir.
“Jeg tror dette er en smaddergod ide. Vi har haft to bureauer med fornuftige tilbud, og nu samler vi kompetencerne til et større bureau,” siger Carl Erik Kjærsgaard til Resume.
Det vil ikke være svært at bruge den samme argumentation i Danmark, hvor Ogilvy og Grey København til sammen havde 50 medarbejdere i 2009.
Det er der dog absolut ingen planer om, siger Carl Erik Kjærsgaard.
“Initiativet i Sverige er opstået i kredsen omkring de to bureauer. Du har så fået accept på at gå videre, men det er og bliver en separat svensk løsning, og det har ikke været diskuteret at bruge den andre steder,” siger Carl Erik Kjærsgaard.
En fusion i Sverige vil bringe P&G og Unilever ind som kunder i samme bureau. Ogilvy-direktør, Bjørn Ståhl, siger dog til Dagens Media, at der ikke er konkurrerende brands imellem, så han forventer ikke, det vil give problemer.