Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og Nike banker Adidas, når det gælder VM-buzz - omtale på sociale medier, blogs etc. Carlsbergs film for det engelske landshold har trukket 1 mio. visninger.

“Zzzzz…zzz..Zzzzzz…Zzzzzzzzz….”. Således lød en kommentar, da Bureaubiz fortalte om Carlsbergs engelske reklamefilm som sponsor for det engelske landshold.

Kommentaren er bare ikke dækkende for, hvordan filmen er blevet modtaget. AdAge kan nemlig fortælle om en Nielsen-analyse, der anbringer Carlsberg og filmen “Team Talk” på Top 10 over firmaer der har opnået stor opmærksomhed i forbindelse med VM i fodbold.

Turneringens officielle sponsor, Budweiser, nåede ikke på Top 10 listen, mens Carlsberg fik en 6. plads.

Analysen bedømmer såkaldt buzz – d.v.s. omtale på blogs, message boards og sociale medier – og opgør andelen af omtale blandt de officielle sponsorer og to af deres største konkurrenter.

Der er tale om engelsk sprogede sites, og det giver selvfølgelig en Carlsberg en fordel, idet Team Talk er meget rettet mod det engelske marked.

AdAge fortæller desuden, at Team Talk har opnået en million visninger.

Der er dog ingen tvivl om, hvem der topper listen: Nike. Som i øvrigt heller ikke tilhører de officielle sponsorer. Men Nike’s Write the Future har trukket 22 mio. visninger.

Nikke har opnået dobbelt så meget omtale som den officielle sponsor og hovedkonkurrent, Adidas, på andenpladsen.

“Analysen viser, at uimodståelig reklame kan etablere en forbindelse til en sportsbegivenhed uden at skulle skrive den dyre sponsor-check,” siger Pete Blackshaw, der er vp digital strategi hos Nielsen.

Nogen vil kalde det pirat markedsføring – men den slags er først rigtig pirateri, hvis man misbruger begivenheden ved at søge at fremstå som officielt forbundet med begivenheden.

I øvrigt er både Carlsberg og Nike forbundet til VM gennem sponsorater direkte på de deltagende hold.

Det er dog ikke, fordi de store sponsorer ikke får noget ud af det. F.eks. får Coca-Cola meget mere omtale end Pepsi.

Top 10 VM buzz

  1. Nike (ikke sponsor) 30,2 pct.
  2. Adidas (sponsor) 14,4 pct.
  3. Coca-Cola (sponsor) 11,8 pct.
  4. Sony (sponsor) 11,7 pct.
  5. Visa (sponsor) 7,3 pct.
  6. Carlsberg (ikke sponsor) 3,9 pct.
  7. McDonald’s (sponsor) 2,8 pct.
  8. Pepsi (ikke sponsor) 2,5 pct.
  9. Hyundai/Kia (sponsor) 2,4 pct.
  10. Panasonic (ikke sponsor) 1,9 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club