Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det går godt for mange af Carlsberg-gruppens brands. De vokser - og vel og mærke mere end det brand, der repræsenterer gruppens navn.

Carlsberg er langt mere udbredt globalt set end noget andet af gruppens brands, og det er selvfølgelig noget nemmere at vokse markant fra et lavere udgangspunkt end et stort.

Ikke desto mindre er Tuborg efterhånden blevet så stor, at mærket er på vej til at overhale Carlsberg i størrelse. Det kom frem tidligere på efteråret og man får syn for sagen i 3. kvartals meddelelsen, som Carlsberg har offentliggjort her til morgen. Den lister væksten i en række af gruppens store brands.

Moderbrandet Carlsberg bliver noteret til en fremgang på 3 pct. – først og fremmest drevet af Indien, Kina og Frankrig.

Men Tuborg er indtil nu i år vokset med hele 23 pct. Også her er det Asien, der trækker. Tuborg er det hurtigste voksende internationale premium-brand i Kina og det tredje største øl-brand i Indien.

Den franske øl, Kronenbourg bliver noteret til en vækst på 10 pct. baseret på vækst i Frankrig og lancering i nye markeder.

Den belgiske øl, Grimbergen, er vokset med hele 30 pct. som følge af lancering i nye markeder. Grimbergen kan nu fås på 33 markeder.

Og endelig er der Somersby. Den er vokset mest af alle – med 43 pct. Og noteres nu som den hurtigst voksende cider blandt de største globale mærker. Væksten er drevet af Polen, UK og Portugal samt line extensions og nye markeder. Somersby kan nu fås på 43 markeder.

Overordnet kom Carlsberg ud af 3. kvartal ganske fornuftigt, hvor det er lykkedes at løfte toplinien. Børsen noterer, at Carlsberg slår fra sig med et overraskende stærkt tredje kvartal, der er overskygget af problemerne i Rusland og Ukraine, hvor især den russiske valuta gør rigtig ondt på Carlsberg.

“Vores resultater understreger styrken i vores forretningsmodel, mærkevarer og folk, lige så vel som vores evne og vilje til at levere på vores strategiske prioriteter, hvilket vil give værdi til selskabet,” siger CEO Jørgen Buhl Rasmussen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club