Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Sidste år sparede man markant på markedsføringen. I år øger man kraftigt. VM i fodbold og et nyt Tuborg-univers er blandt de store investeringer.

Et enkelt år kan en brand-virksomhed som Carlsberg godt bruge markedsføringsudgifterne til at rette op på de økonomiske nøgletal. Men heller ikke mere.

Derfor er der udsigt til en væsentlig stigning i Carlsberg Danmarks markedsføringsaktiviteter i år. Virksomheden sparede i 2009 30 pct. i forhold til 2008, men i år vender man tilbage til tidligere tiders niveau.. Det fortæller Carlsberg Danmarks adm. dir., Jesper B. Jørgensen til Børsen.

Men det bliver ikke bare business-as-usual.

“Vi brugte 2009 til at gøre op med nogle af de ting, vi havde gjort i rigtig mange år og så på, om vi skulle gøre noget anderledes og bedre og måske endda gøre det billigere,” siger Jesper B. Jørgensen til Børsen.

Det er bl.a. gået ud over den såkaldte Tuborgzone på Roskildefestivalen, der blev droppet og ikke kommer tilbage.

“Vi vil dog fortsat være at finde på Roskilde-festivalen”, fortæller marketingdirektør Kirsten Ægidius til Bureaubiz.

De store satsninger i år kommer til at handle om VM i fodbold, der kommer til at foregå sammen med Coca-Cola, samt et helt nyt Tuborg-univers, hvor Wibroe, Duckert & Partners netop nu er i USA for at filme.

Carlsberg Danmark droppede sidste år en ny Tuborg-kampagne med den begrundelse, at den ikke rigtig fungerede i forhold til krisetiderne. Jesper B. Jørgensen sagde til Bureaubiz, at han forventede et nyt univers sidst i 2009, men det er altså blevet til et godt stykke ind i 2010.

“Det er et helt nyt kommunikationsunivers, vi lancerer på Tuborg, og det omfatter både en ny platform på massekommunikation og en række andre initiativer”, siger Kirsten Ægidius og tilføjer:

“I det hele taget satser vi på at være meget mere innovative både på produkter og på kommunikation”.

Hun vil dog ikke løfte sløret nærmere for de mere innovative kommunikations-initiativer.

Somersby og Carlsberg Sport vil fortsætte med udvikling og opbygning.

Børsen kan i dag desuden fortælle, at Carlsbergs internationale ærkerival, Heineken, har det svært i konkurrencen med på det danske marked. Heineken er 15. største mærke i detailhandlen og oplevede et fald i markedsandel.

Heineken distribueres af Royal Unibrew.

Carlsberg Danmark kom ud af 2009 med en omsætning, der var status quo men et væsentligt forbedret resultat. Overskuddet steg fra ca. 200 mio. kr. til ca. 340 mio. kr.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club