Af Finn Graversen, journalist

Kan et bureau-samarbejde være en nyhed, hvis det blot er blevet udvidet? Endda for et stykke tid siden. Og kan Mads Mikkelsen gøre come-back for Carlsberg, hvis han ikke har været væk?

Normalt vil vi på Bureaubiz sige pænt nej-tak til historier, som vi vurderer som ikke-nyheder. Når vi gør en undtagelse i dette tilfælde, så skyldes det, at det handler om to højtprofilerede navne som Carlsberg og Mads Mikkelsen.

Det europæiske marketing website, The Drum, lancerer i dag en historie om, at Carlsberg har udpeget Grey Global som sin nye globale bureaupartner på både Carlsberg og Tuborg brandet. Men som det rent faktisk fremgår et stykke nede i artiklen, så har Carlsberg samarbejdet med Grey siden 2018 – først på Tuborg, så på alkoholfri øl og siden starten af 2020 også på Carlsberg-brandet.

Den officielle meddelelse fra Carlsberg, der kom for nogle dage siden, lyder, at man har udpeget Grey til at udforme globale kampagner for Carlsberg og Tuborg. Det ligger fint i forlængelse af, at Grey nogle dage inden blev udpeget til at lave en fortsættelse af Mads Mikkelsen kampagnen. Men det ser dog også ud til, at samarbejdet reelt har været i gang i et godt stykke tid – det er bare først blevet gjort officielt nu.

Det siges samtidig, at samarbejdet ikke berører lokale bureau-samarbejder.

Det er naturligt, at et bureau gerne vil prale med at lave globale kampagner for Carlsberg, for det er arbejde, der ser godt ud på bureauets show-reel. Men det kan være lidt træls, når kunden gerne holder det nye samarbejde væk fra nyheds-strømmen, indtil det ikke rigtig er en nyhed mere.

Det kan føre til lidt anstrengte forsøg på at skrive en nyhed – som f.eks. denne artikel – eller en nyhed på Markedsføring forleden om, at Mads Mikkelsen gør come-back for Carlsberg.

Det gør han ikke. Han har været brugt af Carlsberg i flere omgange siden 2017, og f.eks. kunne Her og Nu i juli fortælle om, hvordan Mads Mikkelsen er i gang med nye optagelser til Carlsberg reklamefilm – samt i øvrigt at han tjener tykt på relationen. Her og Nu mener at kunne opgøre, at Mads Mikkelsen på 5 år har tjent over 70 mio. kr. på at optræde i reklamer for bl.a. Carlsberg.

Til gengæld kunne Markedsføring benytte lejligheden til i artiklen at fortælle om Uncle Greys rolle i den næste Mads Mikkelsen kampagne.

Og det var måske den reelle nyhed – nemlig at det globale kampagne-arbejde har fået en dansk aflægger, idet Uncle Grey er centralt placeret i arbejdet med den næste Mads Mikkelsen kampagne og i øvrigt indgår i det globale Grey-team på Carlsberg.

I dansk sammenhæng er det da en god nyhed – den havde nok blot fået noget mere smæk, hvis den var blevet lanceret, da det rent faktisk var en nyhed i stedet for, da det passede Carlsberg at fortælle om det.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club