Carlsberg har fundet sig et venskabsbureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Tv-programmet Zulu BFF tester, med afsæt i en Carlsberg-reklame, venskaber. Bryggeriet har et bureau, der aktiverer programmet, eksekverer en venskabs-strategi – og er valgt på venskabsmanér.

Søndag havde TV2 Zulu premiere på Zulu BFF (Best Friends Forever), der sætter danskernes venskaber på prøve. Programmet er direkte inspireret af prisvindende Carlsbergs reklamefilm fra sidste år, Carlsberg Puts Friends to the Test – en film, som belgiske Duval Guillaume stod bag, og som bruges på ny – i opfrisket version.

Men også et dansk bureau er inde over det, der er Carlsberg Danmarks største investering i år. En aktiveringskampagne på både analoge og digtale kanaler, above & below the line.

”Yellow er bureauet, der eksekverer den venskabs-strategi, der er med til at diffentiere Carlsberg,” siger Mads Friis, der er marketingdirektør i Carlsberg Danmark.

Han tilføjer:

”Carlsberg er fodbold, men hvad er en vigtig grund til, at vi ser fodbold? For at være sammen med venner. Vi vil gerne give danskerne flere ting at være sammen om – og Zulu BFF er en af måderne. Vi skal aktivere vores strategi på en charmerende måde, uden at plastre det til med postulater.”

Yellow blev valgt på en måde, der i sig selv har venskabslignende træk:

”Når nu det handler om venskaber, så skulle pitchen i sin tid ikke kun være facts og rationaler – vi lagde også stor vægt på kemien. Den var der med Yellow, som virkelig har fanget vores venskabsmission. De véd med det samme, hvad vi mener, når vi briefer – den er der bare. Og vi får ideer fra dem,” siger Mads Friis.

Marketingdirektøren vedstår sig gerne begrebet ’venskabsbureau’, men understreger – inden der går veninde-ring og forever-erklæringer i den:

”Lige nu fungerer det godt med Yellow. Men der er jo ingen, der ved, hvordan det ser ud om et par år,”

https://www.youtube.com/watch?v=vs1wMp84_BA