Carlsberg har succes med sponsorater og Somersby

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det regnskabsaktuelle bryggeri melder om fremgang for sine premium brands samt markante resultater af sit Euro 2012 sponsorat.

Marketing er ikke det, der er mest fokus på i det regnskab, som bryggeriet netop har afleveret. Kommunikation til børsmarkedet handler om de store tal – og de lyder på en vækst på 3 pct. til en nettoomsætning på 67,2 mia. kr. og et overskud på 9,8 mia., hvilket er lidt mere end forventet.

Der kan dog findes marketing-vinkler i regnskabs-meddelelsen. Bl.a. fortælles, at de internationale premium-mærker leverer gode resultater med en vækst på 8 pct. til Carlsberg, 6 pct. til Tuborg – og så næsten fordobling af Somersby, der i 2012 blev det hurtigst voksende brand blandt verdens 10 største ciders.

Desuden fortæller bryggeriet, at sommerens store sportsbegivenhed, EM i fodbold, var “en væsentlig kommerciel begivenhed”, der var en væsentlig drivkraft bag en volumenvækst på 8 pct.

Foryngelsen af Tuborgs brand, som McCann Copenhagen har hjulpet, fremhæves også som en succes.

“Vores cidermærke, Somersby,  fordoblede næsten sit volumen  og blev i 2012 det hurtigst voksende blandt  de 10 største cidermærker i verden (kilde: Canadean). Den kraftige vækst skyldtes  såvel vækst i kategorien som en betydelig geografisk udbredelse i Carlsberg-gruppen. Somersby-porteføljen blev udvidet med Somersby Double Press, en naturligt forfriskende, tør premium-cider. Somersby blev lanceret på 15 nye markeder i 2012 og sælges nu på 35 markeder verden over,” skriver Carlsberg.

Carlsberg fortæller ikke om sine marketingudgifter. Det nærmeste, man kommer, er en oplysning om centrale omkostninger, der omfatter især drift af hovedkontoret samt  omkostninger til central marketing – herunder sponsorater. Posten steg i regnskabsåret fra 1,114 mia. kr. til 1,199 mia.