Carlsberg ny kunde hos velkendt bureau med ny organisation

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et velkendt dansk bureau har landet en række globale projekter for den danske bryggeri-gigant. Bureauet har en relativt ny organisation, og Carlsberg er således en prestigekunde.

Få danske virksomheder repræsenterer globale brands og dermed gruppen af store internationale annoncører. Carlsberg er en af dem, men ofte har man set bryggeriet søge til udlandet, når man har skullet finde bureauer til globale opgaver.

Den tendens har McCann Copenhagen nu bidraget til at ændre på. Bureauet kan nu skrive en række projekter fra Carlsberg på kundelisten.

Der er tale om fire projekter, som man ikke vil gå i detaljer med, men som beskrives som “nogle af Carlsbergs største produktlanceringer ift deres innovations pipeline samt såkaldte line-extentions i 2011 og 2012.”

Den nye kunde fremkalder ikke så lidt stolthed hos McCann Copenhagens adm. direktør, Morten Ingemann.

“Carlsberg er en af Danmarks største virksomheder og har samtidig globale brands, hvor man ofte har set den internationale kommunikationsopgave gå til de store bureauer i udlandet. Jeg synes, det er glædeligt, hver gang et dansk bureau kan gøre sig gældende og er selvfølgelig utroligt stolt over, at det er lykkedes for os,” siger Morten Ingemann.

Hvis han ikke var stolt nok alene over at have landet Carlsberg, så kan han varme sig yderligere med, hvad David Robertson siger. Han er Vice President Global Marketing i Carlsberg.

“Vi gav McCann muligheden på et af vores vigtige projekter, og den beslutning har vi siden været mere end glade for. De har en meget anderledes tilgang – både i forhold til deres tænkning og i forhold til de folk, som de bringer til projekterne, og som konsekvens udfordrer de vores tænkning,” siger David Robertson.

McCann Copenhagen er ganske vist et veletableret navn i bureaubranchen, men organisationen er ret ny. Det er kun to år siden, at McCann og Propaganda fissionerede, og Bjørn Stene hentede dengang Morten Ingemann og et par stykker mere fra BBDO til McCann for at lede bureauet.

Morten Ingemann har siden arbejdet på at opbygge organisationen, og det har han gjort ved ikke alene at ansætte folk.

F.eks. kunne han i forrige uge fortælle, at McCann har indledt en alliance med de to folk, som udgør Bandit – en alliance, som netop har været bragt i spil i forhold til Carlsberg.

“Bureauet har været bredt involveret – både kontakt og kreativt, men Bandit’erne har også spillet en stor rolle i forhold til Carlsberg. Det giver god bredde og variation i vores løsninger til kunden. Og det kan de se og giver også udtryk for. Vi har ikke en stil. Vores løsninger er alle meget forskellige,” siger Morten Ingemann og tilføjer om arbejdet for Carlsberg:

“Samlet set er spændvidden stor i det arbejde, vi udfører. Det strækker sig lige fra mere traditionelle reklameopgaver til projekter, hvor vi skal komme op med meget anderledes former for forbrugerrelevant kommunikation. Det er en interessant udfordring at arbejde med.”

Selv om der er tale om internationale projekter, vil flere af dem også blive synlige i Danmark.

Morten Ingemann peger desuden på, at et større udsyn på andre lande giver alle på bureauet et bredere vingefang, så bureauet derved bliver bedre rustet til at bryde konventionerne, når det kræves af kunderne og ikke mindst forbrugerne.

Carlsberg har været rapporteret at være på jagt efter et bureau til den globale markedsføring. Khalil Younes, der er øverste chef for marketing i Carlsberg, har tidligere fortalt Bureaubiz, at koncernen vil “hæve stemmen på globalt plan“. Der er dog foreløbig ikke noget nyt om et valg af bureau.

Desuden har koncernen for nylig sat gang i jagten på et digitalt bureau.