Carlsberg nye globale bureau blev en overraskelse

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bryggeriet har en ambition om at gøre Carlsberg til et ikonisk brand. Den nye bureau-partner ligner et utraditionelt valg.

Da Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, i går på TV 2 News blev spurgt til, om bryggeriet også ville satse på Sydamerika, lagde han mere vægt på Asien.

Til gengæld har Carlsberg kigget på Sydamerika i valg af nyt bureau til at hjælpe sig med den globale markedsføring af selve Carlsberg-brandet, hvilket er en strategisk vigtig opgave, fordi man har defineret en ambition om at gøre Carlsberg til et ikonisk brand.

Den nye bureau-partner hedder Santo. Der er godt nok tale om et delvist WPP-ejet bureau – men det udspringer fra Argentina. Med et europæisk kontor i Milano. Men også et bureau, der ikke er uvant med store globale kunder. Bl.a. finder man Coca-Cola og Diesel på kundelisten. Santo stod bag Coca-Colas World Cup kampagne omkring VM i Sydafrika i 2010, så selvom det ikke er meget kendt i Danmark, så er det et bureau, der nyder stor anerkendelse internationalt.

“Creative excellence koblet med en stærk strategisk forståelse er meget vigtige kompetencer for os, og vi besluttede tidligt ikke at lade os begrænse af geografien, men alene at lade det arbejde, vi blev præsenteret for, styre valget. Vores opgave er så at organisere os efter det valg vi har truffet,” siger digital direktør, Jens Jermiin og fortsætter:

“Der bliver ikke tale om en omlægning af strategien. Den ligger fast. Derfor vil vores nye bureaupartner først og fremmest få indflydelse på det kreative udtryk – på den måde vi tænker integreret og den måde, vi bringer det til live.”

Første opgave for bureauet bliver eksekveringen af Carlsbergs nye sponsorat af den engelske Premier League. Det hænger sammen med, at der er tale om den mest attraktive liga i verden og at den derfor spiller en rolle i den globale kommunikation.

Med valget af Santo følger Carlsberg linjen fra forgængeren.

Selvom der er tale om en global opgave, så er man ikke gået til de store globale netværk.

Da Carlsberg for et par år siden gik i luften med den første og største globale satsning nogensinde for bryggeriet under sloganet “That calls for a Carlsberg” skete det i samarbejde med det engelske bureau Fold7.

Det var dog et lokalt belgisk bureau, der på vegne af den lokale distributør, der for alvor fik givet sloganet kreativ kant. Det skete med “Biker” event skabt af Duval Guillaume Modem.

Det har nu ført til et samarbejde mellem Carlsbergs hovedkontor og bureauet. Santo er lead agency, men Carlsberg kommer til at gøre brug af special-kompetencer, og her spiller Duval Guillaume en rolle.