For en måned siden kom det frem, at Carlsberg trimmede sin organisation i forbindelse med den ny strategiplan.
Men trimningen rummede ikke kun afskedigelser – planen rummer også offensive tiltag, og det har betydet, at Jens Jermiin, der er VP Group Digital, Media og Creative Content, har fået udvidet sit ansvarsområde.
Jens Jermiin har ansvar for et team af eksperter, der arbejder på tværs af brands, og nu sorterer design også under ham. Desuden har man besluttet at opruste på brand PR.
“For at blive en del af populær kulturen skal vi være dygtigere til at skabe historier, som andre media synes er interessante at beskæftige sig med. Historier der vil bidrage til den værdifulde earned media. Det gælder både klassiske medier og nye medier som bloggere og sociale medier. Derfor rendyrker vi kompetencen gennem en ekspert, der kan hjælpe med at skabe historierne og bringe dem ud,” siger Jens Jermiin.
Faktisk er Carlsberg netop nu aktuel med en lancering, der er et godt eksempel på det at skabe historier, som kan rejse ud i andre medier. Bryggeriet har netop lanceret en kosmetik-serie under Carlsberg-brandet og skabt på øl (læs mere her).
Hvad angår design, så er der tale om, at Carlsbergs design-team er rykket over i Jens Jermiins team.
“I vores verden har design primært været fokuseret på brand identiteter og emballage og på at sikre en stærk appel på butikkernes hylder. Det vil stadigt være et primært fokusområde, men med den organisatoriske ændring sigter vi på at se bredere på design,” siger Jens Jermiin og fortsætter:
“Design thinking som specifik tilgang og tankesæt skal gennemsyre vores arbejde mere og skal implementeres bredt, så vi har den værditilførsel der kommer igennem at projekter bliver mere hensigtsmæssigt eksekveret.”