Carlsberg ser ingen problemer i forhold slogan sammenfald

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brandets nye slogan ligner et gammelt Bud Light meget. Samtidig er Heineken gået i bureaukonkurrence, fordi man også vil være mere global.

“That calls for a new slogan”, er der måske en eller to, der ville sige om Carlsbergs nye globale kampagne-platform under paraplyen “That calls for a Carlsberg”.

Problemet er, at amerikanske Bud Light tidligere har arbejdet med et næsten tilsvarende slogan: “This calls for a Bud Light”.

Hos Carlsberg ser koncernens øverste marketingansvarlige, Khalil Younes dog ingen problemer.

“Vi blev på et tidspunkt i processen opmærksomme på, at Bud Light har brugt den sætning – første gang i 1962 i Canada, igen i 1980 og endelig i perioden mellem2001 og 2006. Trademarket blev dog opgivet i 2007. Desuden var konteksten i reklameideen væsentlig anderledes, så vi ser ikke dette som et problem,” siger Khalil Younes.

Samtidig med, at Carlsberg har annonceret sin første og største globale satsning nogen sinde, er den store hollandske rival, Heineken også begyndt at stræbe efter en øget globalisering af sin markedsføring.

I modsætning til Carlsberg er Heineken meget stor i USA, og ifølge amerikanske medier er der sat gang i en bureaukonkurrence på selve Heineken-brandet. Formålet er at få markedsføringen i USA til at hænge bedre sammen med den globale strategi.

Det går ud over Euro RSCG, mens Publicis og Wieden & Kennedy skal konkurrere om opgaven.

Konkurrencen markerer en betydelig turbulens på budgettet. Euro RSCG vandt budgettet i 2009, og når man har valgt et nyt bureau, vil det være det femte siden 2006.

Både Publicis og Wieden & Kennedy har arbejdet på Heineken tidligere. De hyppige skift afspejler, at Heineken har problemer med faldende markedsandel i USA.