Carlsberg topchef erkender flop

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Carlsbergs topchef Jørgen Buhl Rasmussen forklarer, hvorfor Copenhagen, Beo og Eve floppede, men mener samtidig at produktinnovation er nødvendigt.

Selvom flere af Carlsbergs ny-lanceringer er floppet, så er der ingen vej uden om fortsat innovation, mener Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen.

Allerede tilbage i november kunne Bureaubiz fortælle om, at Copenhagen og Beo var floppet. Desuden er det noget ældre Eve også floppet.

Nu udstilles denne historie i Børsen i dag i en stort opsat artikel, hvor topchef Jørgen Buhl Rasmussen kommenterer på, hvor svært – men stadig nødvendigt – det er at lancere nye produkter selvom fejskuddene ligger på omkring de 80 procent.

”Når vi er ude og tage fat i helt nye målgrupper, er der mange flere ting, vi skal ramme rigtigt for at gøre det til en succes, og dermed er det også vanskeligere. Men det er samtidig en kæmpestor mulighed for forretningen, og jeg tror stadig, at det over tid vil være noget, der hjælper os med at få vækst”, siger  Jørgen Buhl Rasmussen til Børsen.

Topchefen fortæller endvidere, hvad han mener, var årsagen til at Copenhagen og Beo floppede:

”Copenhagen og Beo var to produkter, der skulle henvende sig til en lidt anden målgruppe end den typiske øl-målgruppe. Vi, der godt kan lide øl, var eksempelvis ikke særligt vilde med Copenhagen, så når øldrikkere smager Copenhagen, vil de typisk sige ’puha, den kan jeg ikke lide’, så det er et koncept, der er lidt svært at markedsføre”.

Han vil ikke til gengæld ikke oplyse til Børsen, hvad fejlskuddene har kostet Carlsberg i tabte udviklings- og markedsføringsomkostninger.

Men han fortæller, at succesraten er blevet meget bedre siden 2009, hvor ca. 80 procent af alle ny-lancerede produkter, ikke havde en positiv effekt på bundlinjen, og at man derfor centraliserede innovationsarbejdet (Børsen, p. 8-9).