Det er Saatchi & Saatchi, der har skabt de internationale film, Carlsberg bruger i forbindelse med Euro 2008 slutrunden i fodbold. Dermed kan man konstatere, at det samarbejde, som blev etableret for under to år siden med Wieden+Kennedy (efteråret 2006), blev meget kortvarigt. Men man kan ikke konstatere, at Saatchi & Saatchi er bryggeriets nye internationale bureau.
Meldingen fra informationschef Jens Bekke er, at Saatchi-netværket hjælper med en række ting, det danske bureau Adtomic hjælper med aktivering, mens Kontrapunkt og K2 hjælper med emballage og design. Men der er ikke valgt et nyt internationalt bureau.
Euro 2008 kampagnen er den største, Carlsberg nogen sinde har bundet i halen på en fodboldevent.
Situationen er samtidig den, at international marketingdirektør Mikkel Andersen er stoppet, og en ny tiltræder på mandag.
Hvad der gik galt med Wieden+Kennedy, er ikke oplyst. 70 danske bureaudirektører samlet til bureaulederseminar i Amsterdam i sidste uge fik en præsentation fra Wieden & Kennedy i Amsterdam og oplevede at se noget arbejde, der var lavet for Carlsberg, men aldrig brugt. Der var tale om en interaktiv online-kampagne med en konkurrence, hvor der skete en række ting på skærmen alt afhængig af, hvor lang tid, man var i stand til at holde musen nede.
Når kampagnen aldrig blev til noget, skyldes det, at Carlsberg arbejder relativt decentralt, og ingen af de enkelte lande ønskede at købe kampagnen. Men om det alene førte til afslutningen af samarbejdet, står ikke klart.