Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Skift i forbrugeradfærd tvinger Carlsberg til at tænke nyt.

Flere og flere danskere handler i discountbutikker. Det har de gjort længe efterhånden, men først nu har forbrugernes ændrede adfærd fået Carlsberg til at tænke i nye forretningsmodeller.

For det gør ondt på Carlsberg, at danskerne lægger flere penge i discountbutikkerne, hvor Carlsberg ikke er så godt repræsenteret. For discountbutikkerne foretrækker billige mærker og egne labels og det betyder, at Carlsbergs markedsandel er faldende.

”Vi skal tænke i nye forretningsmodeller i Danmark, der tilgodeser vores behov og tager med i regnestykket, at der sker et skifte i forbrugeradfærden. Vi skal tænke hele vores markedstilgang anderledes”, siger Carsten Hänel, adm.dir. i Carlsberg Danmark til Børsen.

Man kan undre sig over, at det først er nu, at Carlsberg reagerer på, at danskerne handler discount. Forklaringen fra Carlsberg-direktøren, er at stigningen i discount indkøb har taget til og at Carlsberg indtil nu ikke har gjort nok for at dæmme op for den ændrede adfærd.

Udfordringen for Carlsberg ved at rykke ind i discountbutikkerne, er at de ikke kan få hele deres sortiment med og dermed bliver det også svært at få nyheder ud i discountbutikkerne. (Børsen, p. 16-17).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club