Flere og flere danskere handler i discountbutikker. Det har de gjort længe efterhånden, men først nu har forbrugernes ændrede adfærd fået Carlsberg til at tænke i nye forretningsmodeller.
For det gør ondt på Carlsberg, at danskerne lægger flere penge i discountbutikkerne, hvor Carlsberg ikke er så godt repræsenteret. For discountbutikkerne foretrækker billige mærker og egne labels og det betyder, at Carlsbergs markedsandel er faldende.
”Vi skal tænke i nye forretningsmodeller i Danmark, der tilgodeser vores behov og tager med i regnestykket, at der sker et skifte i forbrugeradfærden. Vi skal tænke hele vores markedstilgang anderledes”, siger Carsten Hänel, adm.dir. i Carlsberg Danmark til Børsen.
Man kan undre sig over, at det først er nu, at Carlsberg reagerer på, at danskerne handler discount. Forklaringen fra Carlsberg-direktøren, er at stigningen i discount indkøb har taget til og at Carlsberg indtil nu ikke har gjort nok for at dæmme op for den ændrede adfærd.
Udfordringen for Carlsberg ved at rykke ind i discountbutikkerne, er at de ikke kan få hele deres sortiment med og dermed bliver det også svært at få nyheder ud i discountbutikkerne. (Børsen, p. 16-17).