Af FiG

Projektet sker bl.a. i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet og Innovationsfonden.

Store markedsførere skal tage et ansvar for verden og integrerer det i deres forretning. således har budskabet lydt i flere år ved den årlige kreativitets-festival i Cannes.

Det spor slår Carlsberg nu ind på. Firmaet har benyttet deltagelsen ved det årlige topleder seminar i Davos i Schweiz til at annoncere et projekt, der sigter mod at udvikle en biologisk nedbrydelig flaske.

Projektet er sat til at vare tre år og sker i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Innovationsfonden og emballagevirksomheden Ecoxpac. Målet er, at flasken så vidt muligt skal bruges i hele Carlsbergs sortiment.

Hovedbestanddelen bliver træfibre, og dermed kan flasken nedbrydes og omdannes til organisk materiale igen. Carlsberg har en prototype, men der er en række ting, der skal afklares omkring f.eks. forbrugerinteresse, fødevaresikkerhed og produktionslinjer.

Selvom flasken vil være biologisk nedbrydelig, så er det dog fortsat meningen, at flaskerne skal indsamles.

“Vores mål er altid, at vores emballage skal indsamles. Hvis vores flasker ligger og sviner i naturen, falder det negativt tilbage på os, og derfor vil vi altid prøve at få samlet så meget som muligt ind igen, uanset om det så bliver via et pantsystem, som vi kender det i dag, eller på andre måder,” siger Simon Hoffmeyer Boas, der er Director of Corporate Communications hos Carlsberg Group til JP Finans.

Men den biologiske nedbrydelighed betyder, at man efterfølgende kan bruge i andre sammenhæng.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club