Carlsbergfondet markerer i år sit 140 års jubilæum. Startskuddet er afsløringen af The Rebrew Project, hvor Carlsberg Laboratoriet har formået at genskabe forfaderen til langt de fleste øl i verden i dag.
Det er sket med baggrund i Carlsbergs allerførste gær, som er fundet i en flaske i en kælder under Carlsberggrunden.
Det lyder som begyndelsen på en film – og det er det også. For projektet markeres bl.a. med en film – der kan ses forneden – og en jomfrusmagning, hvor ølkendere og VIP’er fra ind- og udland kommer på besøg i Valby.
Carlsberg bruger i stigende grad både sin Fond og sit laboratorium i måden at kommunikere sin øl på – og både bryggeriets historie og øllets kvalitet vægtes tungt i markedsføringen af premium brands.
CP+B Copenhagen er kreativt bureau på The Rebrew Project, og sammen med BeOn står bureauet også for PR globalt.
Warner Bros. har produceret filmen, Thomas Busch er producer, og Jesper Ærø er instruktør.
I filmen fortælles historien om, at Carlsberg i sin tid stillede sin rene gær – Saccharomyces Carlsbergensis – kvit og frit til rådighed for andre bryggerier for at imødegå den øl-syge, der var et udtalt problem dengang. Og blandt de taknemmelige modtagere var Heineken.
”Uden den gær ville vi ikke have den type øl, der i dag udgør 90 pct. af verdensmarkedet,” siger Storbritanniens førende øl-historiker, Martyn Cornell.
I Danmark står Mikkel Mo for PR, mens We/Do Agency og Jonas Hartz afvikler jomfrusmagningen.