Af Peter Engholm 25@mail.dk

Patchwork New Media er med i Carlsbergs store EM-satsning, men er i al stilfærdighed også blevet Facebook-bureau for bl.a. Grøn Tuborg, Somersby og Carlsberg Pilsner.

“Vi er måske nok et ubeskrevet blad. Det skyldes nok først og fremmest, at vi har arbejdet hårdt på få Carlsberg som kunde – og mindst lige så hårdt på at levere på samtlige parametre, før end vi gik ud. Men vi føler, at vi er godt med nu,” siger Martin Olesen, adm. direktør og partner i Patchwork New Media.

Det godt tre år gamle bureau, der har specialiseret sig i social media marketing, er dukket op i ny og næ i år med bl.a. Carlsberg Sport og Rambuk-nomineringer, men er nu med længere fremme, idet Carlsberg i går nævnte bureauet – sammen med brittiske Skive – som de to bureauer bag den digitale del, der samtidig er det bærende element, i bryggeriets enorme UEFA EURO 2012-kampagne.

“Vi står for community engagement på Carlsbergs Facebook-side i forbindelse med EM-slutrunden. På samme måde som varetager tilstedeværelsen på Facebook for bl.a. Grøn Tuborg, Somersby og Carlsberg Pilsner. Vi leverer basisfunktionen, da det er os, der taler til – og med – brugerne,” siger Martin Olesen.

Så I er simpelthen Carlsbergs Facebook-bureau?

“Vi har ikke alle Carlsbergs brands, men en god bid af dem – og i al fald alle de store. Jeg tror ikke, at der er nogen, der vil udfordre os på dén position”, siger Martin Olesen.

Han har selv en vis indsigt i Carlsberg, idet han var ansat i koncernen i små 10 år – bl.a. som sport sponsorchef i Carlsberg Danmark og salg- og marketingchef i Carlsberg USA.

Patchwork New Medias indgang til bryggeriet var Carlsberg Sport, der var en slags eksamen.

“Vi har med til at lægge en ny strategi for Carlsberg Sport for et års tid siden. Brandet blev hevet af tv og er udelukkende til stede i de sociale medier. Det er blevet en succes, og blev starten på vores Carlsberg-samarbejde. Carlsberg Sport er vores laboratorium, hvor vi tester nye tiltag,” siger Martin Olesen.

Patchwork New Media blev stiftet omtrent samtidig med finanskrisen indtog, og dermed var begyndelsen behersket, men et godt 2010 og 2011, hidtil, har bragt bureauet op på 15-20 medarbejdere, afhængig af om faste freelancere regnes med eller ej.

Bureauet har i øvrigt flere shortliste-placeringer – to stk. i kategorien bedste online-film samt én i håndværkskategorierne – ved True Awards, der finder sted i aften.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club