Carlsberg’s sponsorstrategi har succes

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mærket er det 7. mest kendte blandt europæiske fodboldfans. Heineken er nr. 20.

Bør Carlsberg ikke byde på Champions League i fodbold, der er et af de største og dyreste fodbold-sponsorater?

Spørgsmålet er blevet stillet mange gange, og selvom Carlsberg aldrig har afvist direkte, at det kunne være en god ide, har man været nølende over for prisen.

I stedet har ærkerivalen Heineken siddet på Champions League.

Men det har ikke været en god forretning for Heineken, viser en ny analyse. blandt 3000 europæiske fodboldfans, som omtales i Jyllands-Posten i dag.

Respondenterne skulle uhjulpet nævne mærker, de forbinder med fodbold, og her topper ikke unaturligt tøjmærkerne Adidas og Nike. Men Carlsberg kommer faktisk ind på en 7. plads, mens Heineken lander på en 20. plads.

Liverpool-sponsoratet og EM-slutrunden har altså været meget mere givtige end Champions League. Selvom det selvfølgelig også kan være en forklaring, at Carlsberg’s koncept med “Part of the game” simpelthen har været bedre til at knytte forbindelsen mellem fodboldfans og mærket.

Adm. dir. Harmut Zastrow fra Sport+Markt, der har stået bag analysen, siger, at den viser, at den største gennemslagskraft opnås bved at sidde på trøjen på de bedste klubber.

I England er AIG (Manchester United) og Carlsberg mere kendte end tøjmærkerne.

Carlsberg mister dog Liverpool til sommer, fordi Standard Chartered Bank bød væsentlig mere for trøjesponsoratet.