Casper Mandrup: ”Den ville jeg ønske, jeg havde lavet”

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Art director Casper Mandrup fra Agency Spring x Zupa var imponeret over en valgkampagne, der bragte et seriøst budskab på humoristisk vis.

Casper Mandrup, art director hos det fusionerede Agency Spring x Zupa ville ønske, at han havde lavet valgkampagnen for Alternativets Niko Grünfeld til kommunalvalget 2017.

“Mange politikere har prøvet at lave den perfekte salgsvideo op til et valg. Og til kommunalvalget i 2017 var Alternativet hoppet med på bølgen. Det, der adskilte dem fra alle de andre var, at de lavede 7 film i alt 11 minutter og 52 sekunder omkring Niko Grünfeld’s mærkesager. Så i stedet for at lave én film omkring alt, havde hver film ét fokus. Et fokus der gjorde, at man fangede budskabet, og følte sig virkelig godt underholdt imens,” siger Casper Mandrup og fortsætter:

“Når man nu kan huske hans mærkesager, hvordan husker man så hans navn, når man står på valgaftenen i en lille boks, med det lille velcro-lukkede forhæng? Det havde de naturligvis også tænkt over. Konsekvent bliver han fejlagtigt kaldt Niko Grønkjær af værten, og ikke nok med det, så kom den sidste video, eller mærkesang, ud seks dage før valget, som endnu engang understregede hans navn”

To af valgkampagne-videoerne for Niko Grünfeld fra Alternativet. Se de øvrige kampagne-videoer i bunden af artiklen.

Hvad tænkte du, da du så kampagnen første gang?

“Jeg tror jeg tænkte what the f#%k. Både over den måde den var eksekveret på, og så over tilgangen til at kommunikere mærkesager. Filmene starter med at tale om f.eks. at få en fossilfri by, hvor det som sådan ikke giver mening – hvilket det heller ikke gør, indtil Niko Grünfeld afbryder værten for at fortælle om sin mærkesag.”

Casper Mandrup synes, at det mest imponerende ved kampagnen var, at de rent faktisk fik solgt idéen ind – og fik det eksekveret så sjovt:

“Jeg er vild med, at de har fået solgt idéen ind. Det er sjovt og at det taler til de unge, det er godt inspireret af 90’erne, og helt antiæstetisk – men det er fedt, jeg er fan.”

Hvis der var en ting Casper Mandrup ville ønske, man havde gjort med kampagnen, så var det at lave en takkesang, nu hvor Niko Grünfeld fik så mange stemmer. Det havde været prikken over i’et.

Har du brugt kampagnen som inspiration til noget af dit eget arbejde?

“Jeg synes det er ret fedt, at de skabte en kampagne som virkelig brød med konventionerne inden for politiske kampagner. De formåede at få humor ind i deres koncept, men balancerede det rigtigt fint, så man stadig forstod Nikos mærkesager. Det inspirerer mig, at man sagtens kan have et seriøst budskab, som bliver leveret igennem et humoristisk format og går imod strømmen,” siger Casper Mandrup, og stiller spørgsmålet:

“Var det grunden til, at Niko Grünfeld blev valgt som kultur- og fritidsborgmester? Jeg ved det ikke, men det fik mig overbevist om, hvor jeg skulle sætte mit kryds.”

Se kampagne-videoerne: