CBB Mobil – bureaubranchens mest utro kunde

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Sonofon havde 1 bureau på 16 år, datterselskabet CBB Mobil har haft 5 bureauer på 7 år. Samtidig lægges bureauløse Bibob fysisk sammen med CBB Mobil.

Wibroe, Duckert & Partners var Sonofons bureau gennem 16 år. Og da Peter Berg, markedsdirektør i Telenor, i fredags præsenterede Sonofon og Cybercitys navneskift, cementerede han sin tro på lange realtioner:

“Det er sundt at have et bureau, der forstår dine problemstillinger, og det tager tid at bygge op.”

Samme tålmodighed har Telenors datterselskab, CBB Mobil, tilsyneladende ikke. For da &Co i forrige måned erstattede Saatchi & Saatchi hos CBB Mobil, var hånden fuld, hvad angår bureausamarbejder.

Club Blah Blah blev stiftet i 2000, for i 2002 at skifte navn – og som CBB Mobil har selskabet haft fem forskellige reklamebureauer.

Først Lydeking frem til 2004, hvor man skiftede til BBDO. Samarbejdet varede knap halvandet år frem til en bureaukonkurrence med seks bureauer, hvor Nørgård Mikkelsen København i april 2006 løb med sejren – eller stafetten, om man vil. For et år senere skiftede CBB bureau til Saatchi & Saatchi. Samarbejdet varede i ca. to år, indtil CBB Mobils adm. direktør, Lars Asger Petersen, i sidste måned meddelte, at selskabets bureau fremover er &Co.

Det lyder i grunden rastløst …

“Jeg har været i telebranchen i 12 år, og hovedbureauet har i den tid altid været Partners. Det har ikke været rastløst,” siger Lars Asger Petersen.

Men fem bureauer i CBB Mobil-tiden er vel mange …

“Jeg kender ikke historikkens detaljer, for jeg har kun været direktør her i to år, og da var Saatchi & Saatchi allerede valgt. Men jeg ved, at vi med One Mobile (et selvstændigt brand under CBB Mobil, red.) er vendt tilbage til rødderne, da vi jo her valgte Reklamebureauet Os, altså dét der startede som Lydeking,” siger Lars Asger Petersen.

Selv om der har været mange nye bureauer, er deres respektive fingeraftryk relativt begrænsede. Ofte har de nye bureauers indsats for en stor dels vedkommende bestået i at bygge videre på de tidligere bureauers arbejde.

“Selv om der har været flere bureauer, så har vi udtryksmæssigt været enormt konsekvente. Stabiliteten gælder ikke kun det grafiske udtryk og hjemmesiden, hvor man netop ikke bliver mødt af noget nyt hver gang, men også i det, vi siger. Vores spot med pølsevognen har kørt frem til foråret, og det var Lydeking, der i sin tid stod for den,” siger Lars Asger Pedersen.

Sommeren over vil selskabet køre “videre i samme rille”, indtil man sammen med &Co præsenterer nye sager. Og selv da skal man ikke forvente deciderede omvæltninger.

“Vi vil forfine og optimere udtrykket, men der vil være tale om en løbende evolution, ikke en revolution. Uanset om vi påvirker kunder via tv, print, nyhedsmails etc., så skal de altid være klare på CBB-historien,” siger Lars Asger Pedersen.

Lavprisselskaberne CBB og Bibob lægges i øvrigt snart sammen – i al fald fysisk. De to Telenor-datterselskaber står imidlertid ikke foran en egentlig fusion, hvad angår brands.

“De flytter ud til os, og vi kommer til at dele faciliteter som administration og IT,” siger Lars Asger Petersen.

Hvem har Bibob som bureau?

“De har ikke noget bureau. CBB er mere tunge markedsføringsmæssigt, mens Bibob i endnu højere grad end os rekrutterer via ambassadøreffekten. Og det er ikke planen, at Bibob skal have et bureau lige nu, men nu må vi se,” siger Lars Asger Petersen.

Hvis Bibob får brug for bureauassistance, bliver det så &Co, der træder til?

“Nej, ikke umiddelbart,” siger Lars Asger Petersen.